منیفولد کوپا ریگان چیست ؟

برای آشنایی با نحوه عملکرد منیفولد کوپا در ابتدا باید بدانیم که منیفولد کوپا ریگان شامل 2 قطعه جداگانه بوده و توسط واشر منیفولد Manifold Washer به دو طرف سرسیلندر Cylinder Head کوپا متصل می شوند که منیفولد ورودی هوا Inlet Manifold و منیفولد خروجی دود Outlet Manifold می باشند. واضح است که هر کدام از این 2 قطعه وظایف جداگانه ای دارند. عملکرد منیفولد ها بدین صورت است که ابتدا پمپ بنزین کوپا و سوزن انژکتور کوپا ، بنزین را داخل محفظه سیلندر می پاشد و در آنجا بنزین با هوا مخلوط می شود. درنتیجه احتراق سوخت ، گاز هایی نیز تولید می شود که باید تخلیه شوند. در اینجا عملکرد و وظیفه ی منیفولد هوا کوپا یا همان منیفولد ورودی خودرو ی کوپا ، هدایت مخلوط بنزین و هوا به درون محفظه احتراق و عملکرد و وظیفه ی منیفولد دود کوپا یا همان منیفولد خروجی خودرو ی کوپا ، تخلیه گاز های حاصل از فرایند شیمیایی سوختن به بیرون می باشد. یکی دیگر از وظایف منیفولد دود اگزوز ، خفه کردن صدا های بلند ناشی از احتراق می باشد. در نتیجه اگر از اگزوز کوپا صدا های غیر عادی مانند صدای ترکیدن و انفجار شنیده می شود ، ممکن است دلیل آن وجود نشتی و ترک در منیفولد باشد که نتوانسته به درستی کار کند.

خرید قطعات و لوازم کوپا ریگان

منیفولد دود کوپا زوتی

جنس منیفولد کوپا ریگان

منیفولد دود خودرو کوپا ریگان که با نام های منیفولد اگزوز کوپا ، پنجه ای اگزوز کوپا ، چدنی اگزوز کوپا و بغل اگزوز کوپا نیز شناخته می شود ؛ می بایست حتما از جنس چدن ساخته شده باشد. با توجه به اینکه منیفولد کوپا یکی از قطعات اگزوز خودر می باشد بنابراین پیوسته باید در دمای بالا و حرارت زیاد کار کند و مانند استیل در دمای بالا با عناصر دیگر ترکیب نشود. همچنین می بایست قدرت نگه داری گرما درون خود را داشته باشد. درنتیجه بهترین جنسی که می تواند این شرایط را برای بغل اگزوز کوپا و هر خودروی دیگری فراهم کند ، چدن می باشد. توجه داشته باشید که حتی با اینکه منیفولد از چدن است نیز گاهی در اثر انبساط و انقباض های فراوان ، منیفولد دود کوپا فرسوده شده و دیگر نمی تواند به میزان کافی در برابر حرارت و گرما مقاوم باشد ؛ که سبب ترک خوردن چدنی اگزوز شده و در نهایت این ترک ها نیز به سوراخ های کوچک تبدیل می شوند. در آخر ، نتیجه ی این فرسودگی ، خراب شدن سیستم اگزوز کوپا Coupa Exhuast System می باشد.

در نتیجه جنس مانیفولد خروجی دود نمی تواند از جنس استیل و آلومینیوم باشد ؛ این در حالیست که جنس مانیفولد ورودی هوا می تواند علاوه بر چدن ، از جنس آلومینیوم نیز باشد. البته امروزه در اکثر ماشین های جدید ، اسپرت و … مانیفولد ورودی هوا از جنس پلاستیک های مخصوص ساخته می شود. درنتیجه منیفولد هوا کوپا ، پلاستیکی می باشد.

علائم خرابی نحوه عملکرد منیفولد کوپا

با اینکه منیفولد یا بغل اگزوز کوپا زوتی اصلی در برابر فشار و دمای بالا بسیار مقاوم است و کیفیت بالایی دارد ولی باز هم احتمال معیوب شدن و خرابی را دارد. در نتیجه نیاز است تا علائم و نشانه های خرابی منیفولد کوپا را بشناسیم تا درصورت بروز هرگونه مشکل و ایراد در کارکرد چدنی اگزوز ، سریعا برای تعمیر و یا تعویض منیفولد خودرو کوپا اقدام کنیم. این نشانه ها عبارتند از :

  • صدای بلند و عجیب مانند صدای انفجار
  • صدای سوت و مکش هوا
  • گاز خوردن بیش از حد خودرو
  • نشت هوا در منیفولد
  • روشن شدن چراغ موتور
  • تاخیر در خاموش شدن خودرو
  • افزایش مصرف بنزین خودرو

دیدگاهتان را بنویسید