شمع موتور Spark Plug چانگان Cs35 چیست ؟

برای به حرکت درآمدن تمام ماشین هایی که از سوخت های فسیلی مانند بنزین استفاده می کنند ، نیاز به ایجاد احتراق در موتور ماشین است. چانگان سی اس 35 نیز دارای سوخت فسیلی می باشد پس نیازمند فرایند احتراق داخل موتور خود است. انجام این فرایند شیمیایی احتراق وظیفه ی شمع موتور می باشد ؛ شمع موتور چانگان Cs35 قطعه ای به نسبت کوچک است که داخل موتور و بالای سیلندر چانگان Cs35 قرار می گیرد. طرز کار شمع چانگانCs35 اینگونه است که پس از پاشش مخلوط سوخت و هوا توسط منیفولد هوا چانگان Cs35 به داخل سیلندر ، شمع موتور با یک ولتاژ بالا سبب جرقه زدن و در نتیجه موجب احتراق می شود.

آشنایی با شمع موتور چانگان Cs35

خرید قطعات و لوازم یدکی چانگان سی اس 35

آشنایی با شمع موتور چانگان Cs35

اجزای تشکیل دهنده شمع موتور Spark Plug چانگان Cs35

شمع موتور با اینکه قطعه کوچکی است اما داری بخش های متعددی مانند عایق سرامیکی ، واشر ، الکترود قطب مثبت داخل شمع ( البته بخش کمی از سر این قطب مثبت بیرون از محفظه است. ) ، الکترود قطب منفی مرکزی و …
از آنجایی که شمع چانگان با ولتاژ بالا و حرارت زیاد کار می کند ، نیاز دارد که از مقاومت بالایی دربرابر این عوامل داشته باشد. درنتیجه باید از مواد بسیار با کیفیت ساخته شود.

طرز کار شمع چانگانCs35

در بالا فهمیدیم که شمع موتور چانگان برای ایجاد جرقه نیاز به یک ولتاژ برق بالا دارد. تامین این ولتاژ وظیفه کویل/کوئل چانگان Cs35 است ؛ بدینگونه که کوئل ، ولتاژ پایین برق را از باتری چانگان Cs35 گرفته ، آن را افزایش داده و سپس این ولتاژ برق بالای ایجاد شده را به شمع چانگان Cs35 منتقل می کند. در ادامه این ولتاژ بالا توسط عایق سرامیکی شمع چانگان به الکترود قطب مثبت داخل شمع منتقل می شود تا از رسیدن برق با بدنه چانگان جلوگیری کند. الکترود مرکزی هم که به بدنه شمع چانگان متصل بوده و دقیقا بالای بخش بیرون زده ی الکترود مثبت قرار دارد ، دارای جریان منفی می باشد. فاصله ی بسیار کم بین الکترود قطب مثبت و منفی که گپ شمع نام دارد ، محل جرقه زدن است.
عموما این ولتاژ بالا بین 25000-12000 ولت می باشد که سبب یونیزه شدن گاز های بین الکترود های مرکزی و الکترود های جانبی شمع است. نتیجه ی این یونیزه شدن ، ایجاد جریان است که در نهایت هم احتراق سوخت انجام می شود.

آشنایی با شمع موتور چانگان Cs35
آشنایی با شمع موتور چانگان Cs35

علائم و نشانه های خرابی شمع موتور Spark Plug چانگان Cs35

شمع چانگان سی اس35 نیز مانند سایر قطعات ممکن است در اثر عوامل مختلفی مانند کثیف شدن شمع چانگان ، آسیب دیدن الکترود های شمع و … دچار خرابی و در نتیجه اختلال در کار موتور چانگان شود. در ادامه 3 نشانه ی خرابی شمع موتور چانگان Cs35 را به اختصار مرور می کنیم :


1. کاهش شتاب خودرو


هنگامی که شمع موتور کثیفی و آلودگی گرفته باشد قادر به درست جرقه زدن نیست و عملکرد ماشین را کند می کند. و در نهایت احتمالا دیگر ماشین ، مانند قبل شتاب نمی گیرد.

2. افزایش مصرف سوخت خودرو


زمانی که شمع موتور چانگان با رسوب کربن ، گرد و غبار کثیف می شود ، مصرف بنزین چانگان Cs35 به ناگهان بطور قابل توجهی افزایش می یابد.


3. استارت نخوردن خودرو


عوامل مختلفی مانند نداشتن بنزین ، خالی شدن باتری چانگان Cs35 و … سبب استارت نخوردن چانگان است. یکی دیگر از مهم ترین عوامل استارت نخوردن و در نتیجه روشن نشدن چانگان Cs35 این است که شمع موتور ماشین دچار خرابی شده باشد. همانطور که قبلا گفتیم فرایند احتراق که موجب حرکت می شود ، نیازمند جرقه زدن در شمع ماشین است ؛ بنابراین درصورت جرقه نزدن شمع ، احتراق سوخت انجام نشده و نهایتا ماشین استارت هم نمی خورد.

2 thoughts on “آشنایی با شمع موتور چانگان Cs35

  1. علی شمس یگانه گفت:

    بسیارخوبی بود به اطلاعاتم افزوده شد واین باعث می‌شود دقت بیشتری درتعویض وخرید شمع موتور داشته باشم.

    1. admin گفت:

      بسیار هم عالی. هدف تیم اسکوپارت هم همین هستش که اطلاعات شما عزیزان درباره ی خودروی سواری شما و قطعات مهم اون افزایش پیدا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید