پیش تر از این در مقاله جلوبندی چانگان ایدو چیست؟ از مجموعه مقالات وبلاگ اسکوپارت ، درباره ی مهم ترین قطعات جلوبندی چانگان ایدو صحبت کردیم و با سیستم جلوبندی و تعلیق چانگان ایدو Eado و نحوه ی عملکرد آن آشنا شدیم. همچنین طبق چانگان ایدو Eado را به اختصار بررسی کردیم ؛ اما با توجه به میزان اهمیت بالای این قطعه ، امروز قصد داریم تا به طور کامل به معرفی طبق چانگان ایدو Eado بپردازیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی طبق ایدو علاقه دارید ، در ادامه ی مطلب با اسکوپارت همراه باشید.

معرفی طبق چانگان ایدو
معرفی طبق چانگان ایدو

طبق چانگان ایدو Eado چیست ؟

همانطوری که در بالا اشاره کردیم ، طبق چانگان ایدو یکی از مهم ترین قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی چانگان ایدو Eado می باشد که میزان کنترل خودرو را افزایش داده و همچنین شرایط حرکت کردن خودرو را مهیا می کند. طبق ایدو قطعه ای بسیار محکم و مقاوم است که از جنس فولاد کربن بالا طراحی و ساخته می شود و در نتیجه میزان توانایی این قطعه در تحمل کردن وزن و فشار بسیار زیاد است. ماشین ایدو دارای 2 طبق در بخش جلوبندی خود دارد که در فروشگاه اسکوپارت آنها را با اسامی طبق راست چانگان ایدو Eado و طبق چپ چانگان ایدو Eado می شناسیم. طبق خودرو که با نام بازوی کنترل نیز شناخته می شود ، تقریبا تاثیر گذار ترین قطعه ی خودرو از لحاظ مکانیکی می باشد. به ساده ترین زبان ممکن ، بازوی کنترل چانگان ایدو Eado یا همان طبق ایدو قطعه ای است که حرکت بالا و پایین سیستم تعلیق چانگان ایدو را امکان پذیر کرده و همه چیز را کنار یکدیگر نگه می دارد.

جهت مشاهده و خرید محصول طبق راست چانگان ایدو کلیک کنید.

جهت مشاهده و خرید محصول طبق چپ چانگان ایدو کلیک کنید.

وظیفه بازوی کنترل چانگان ایدو Eado

اولین وظیفه ی بازوی کنترل ایدو یا همان طبق ایدو که سخت ترین و محکم ترین قطعه ی سیستم تعلیق چانگان ایدو است ، متصل کردن سیستم تعلیق چانگان ایدو Eado به قسمت ثابت خودرو که همان شاسی است ، می باشد. در واقع طبق ایدو رابط بین جلوبندی – تعلیق چانگان ایدو Eado و شاسی چانگان ایدو Eado است. وظیفه ی دیگر بازوی کنترل چانگان ایدو Eado که اهمیت بالایی هم دارد ، خنثی کردن نیرو های عرضی وارد شونده به شاسی ایدو از طرف جاده می باشد. زیرا اگر ضرباتی که در هر دلیلی به خودرو وارد می شوند ، به شاسی خودرو انتقال بیابند منجر به صدمات جدی از جمله جا خوردن شاسی می شوند. بخش داخلی طبق چانگان ایدو به وسیله ی بوش طبق لاستیکی چانگان ایدو به شاسی یا همان قسمت ثابت ایدو اتصال یافته و بخش خارجی یا بیرونی بازوی کنترل چانگان ایدو توسط سیبک طبق چانگان ایدو به سگدست چانگان ایدو وصل می شود. همچنین بازوی کنترل ایدو از بخش وسط به میل تعادل چانگان ایدو یا همان میل موجگیر چانگان ایدو اتصال می یابد.

خرابی طبق چانگان ایدو Eado

بروز خرابی در طبق ایدو نیز همانند خراب شدن سایر قطعات و لوازم یدکی چانگان ایدو محتمل و طبیعی است و آشنایی با دلایل و نشانه های خرابی این قطعه می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری کردن از وقوع صدمات جدی به خودرو داشته باشد. بازوهای کنترل چانگان ایدو Eado بر خلاف اهمیت بسیار بالایی که در خودرو دارند ، در میان رانندگان نسبت به سایر قطعات و لوازم یدکی خودرو ، کمتر شناخته شده هستند و این بدان معناست که در رابطه با وظیفه ی بازوی کنترل و نشانه های خرابی آن هم تقریبا بی اطلاع هستند. در ادامه چند نشانه ی بسیار شایع و رایج وجود خرابی و اختلال در طبق های چانگان ایدو Eado را به اختصار مرور می کنیم :

نشانه های خرابی بازوی کنترل چانگان ایدو Eado

  1. کج شدن بازوی کنترل یا همان طبق چانگان ایدو Eado در اثر برخورد و ضربه های بسیار شدید و محکم به چرخ های چانگان ایدو
  2. در هنگام عبور از پستی و بلندی های و دست انداز های جاده به گوش رسیدن صدای تق تق مانند از قسمت زیر ایدو
  3. وجود لرزش در فرمان چانگان ایدو Eado مخصوصا در دور موتور و سرعت های بالا
  4. منحرف شدن زاویه های کستر و کمبر چرخ های چانگان ایدو Eado و برهم خوردن هم راستا بودن آنها
  5. بروز فرسودگی ، پارگی و ساییدگی در بوش طبق بزرگ و کوچک چانگان ایدو Eado در اثر تمام شدن طول عمر مفید آنها
  6. ساییدگی ناهموار آج لاستیک های چانگان ایدو Eado
  7. عدم کارکرد درست ترمز چانگان ایدو Eado و وجود نوسان در ترمز گیری
  8. لرزیدن چرخ های چانگان ایدو Eado

دلیل خرابی طبق چانگان ایدو Eado

بطور کلی طبق راست چانگان ایدو و طبق چپ چانگان ایدو که مستحکم ترین قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی چانگان ایدو می باشند را به عنوان سپر و محافظت کننده ی قسمت جلوبندی ایدو و البته سایر خودرو های سواری که دارای سیستم تعلیق جلو هستند ، می دانند. انتخاب این لقب برای این قطعه بدین دلیل می باشد که هرگونه ضربه و فشاری که به هر دلیلی به سیستم جلو بندی چانگان ایدو وارد شود ، سریعا توسط طبق ها جذب و دفع می گردد. در واقع بازو های کنترل اجازه نمی دهند که فشار و ضربات وارده به خودرو مستقیما به شاسی برسد ؛ البته درصورتی که این فشار و ضربات بسیار بیشتر از حد توان و تحمل طبق ها باشد منجر به آسیب دیدن و به اصطلاح بریده شدن طبق می شود. بریده شدن بازوی کنترل – طبق چانگان ایدو یکی از جدی ترین خرابی هایی است که در خودرو بروز می دهد. همانطور که در ابتدا گفتیم یکی از مهم ترین وظایف طبق ها ، فراهم کردن شرایط لازم برای به حرکت در آمدن ماشین است ، بنابراین با بریده شدن طبق ، دیگر شرایط کافی و لازم جهت حرکت وجود نداشته و باید خودرو را بکسل کرده و به تعمیرگاه بروید. در نهایت می توان نتیجه گرفت که دلیل خرابی طبق چانگان ایدو وارد شدن فشار بسیار بالا به این قطعه می باشد و کاری که برای جلوگیری از آن می توان انجام داد ، رانندگی اصولی و با دقت است. عبور کردن از دست اندازها با سرعت بالا ، افتادن در چاله و پستی های جاده با شتاب زیاد و … از جمله موارد رانندگی غیراصولی و دلایل خراب شدن طبق چانگان ایدو هستند.

4 thoughts on “معرفی طبق چانگان ایدو Eado

  1. I’m impressed by your ability to turn mundane topics into engaging content. Well done!

  2. sitemap گفت:

    Afterr expllring a number of thee aeticles on your website, I truly like your technique of blogging.
    I book madked itt to my bookmrk website list annd will bbe checking bawck soon. Please visit my
    wweb site ttoo aand tell me howw youu feel.

  3. I for all time emailed this blog post page to all my
    friends, because if like to read it afterward my friends will too.

  4. Asking questions are in fact good thing if you are not understanding
    anything fully, except this piece of writing presents pleasant understanding even.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *