فرق سیستم تعلیق چانگان ایدو با جلوبندی چانگان ایدو

سیستم تعلیق ایدو شامل کمک فنر های عقب چانگان ایدو و چرخ های عقب چانگان ایدو نیز می شود ، درصورتی که در سیستم جلو بندی چانگان ایدو فقط به قسمت جلوی خودرو اشاره داریم.

جلوبندی چانگان ایدو که در بخش جلو و زیر ماشین ایدو قرار دارد ، برقراری ارتباط شاسی ایدو و اتاق ایدو را با جاده انجام می دهد. از مهم ترین کار های جلوبندی خودرو می توان به 1) جذب کردن تکان ها و ارتعاش های ناشی از نا همواری ها و دست انداز های جاده و 2) بالا بردن میزان کنترل و قدرت هدایت خودرو ایدو مخصوصا موقع ترمز گرفتن و هنگام پیچیدن اشاره کرد. در واقع جلو بندی کار های تعلیق ایدو را به انجام می رساند ؛ ازین رو به جلوبندی ، سیستم تعلیق جلو چانگان ایدو نیز می گویند.

جلو بندی خودرو از مهم ترین و حساس ترین بخش های خودرو است که می بایست در حفظ و نگهداری آن کوشید.

جلوبندی چانگان ایدو چیست

خرید قطعات و لوازم یدکی چانگان ایدو

جلوبندی چانگان ایدو چیست

وظیفه و علائم خرابی قطعات و لوازم تشکیل دهنده جلو بندی چانگان ایدو

واضح است که جلوبندی ایدو شامل اجزا قطعات بسیار زیادی می باشد که هر کدام وظیفه خاص خود را داشته و نیز مانند سایر قطعات چانگان ممکن است دچار خرابی شوند. در ادامه با هم مهم ترین اجزای تشکیل دهنده جلوبندی چانگان ایدو ، وظیفه هر کدام و علائم خرابی آنها را به طور خلاصه مرور می کنیم.

سیبک/چپقی فرمان و سیبک طبق چانگان ایدو

سیبک/چپقی راست چانگان ایدو و سیبک/چپقی چپ چانگان ایدو یکی از قطعات جلو بندی خودرو هستند که مربوط به سیستم فرمان ایدو می باشند. وظیفه سیبک فرمان چانگان ایدو انتقال دادن حرکت چرخشی فرمان خودرو به چرخ ها و وظیفه سیبک طبق چانگان ایدو جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین قطعات ایدو و نرم و روان حرکت کردن آنهاست.

نشانه های خرابی سیبک چانگان ایدو

برای شناسایی وجود خرابی در سیبک خودرو ایدو نشانه ها و علائم زیادی وجود دارد که در ادامه به اختصار آنها را نام می بریم :

  • خلاصی بیش از حد و غیرعادی فرمان ایدو
  • کشیده شدن فرمان ایدو به سمت چپ یا راست
  • لرزش فرمان ایدو در هنگام حرکت بخصوص موقع چرخاندن فرمان
  • برنگشتن فرمان ایدو بعد از چرخش به موقعیت اصلی فرمان
  • خنثی نکردن صدا ها هنگام عبور از دست انداز
  • انحراف ایدو هنگام حرکت – حرکت نکردن خودرو در مسیر مستقیم
  • ساییده شدن نامیزان چرخ های جلو چانگان ایدو

 

اکسل چانگان ایدو

عموما چرخ ها حرکت و چرخش آزادانه خود را به کمک اکسل ایدو با یاتاقان ایدو یا بوش طبق ایدو انجام می دهند.

سیستم فرمان چانگان ایدو

از اصلی ترین بخش های جلو بندی ایدو و سایر خودرو ها ، سیستم فرمان می باشد. مجموعه قطعات سیستم فرمان چانگان ایدو مانند جعبه فرمان چانگان ایدو ، غربیلک فرمان چانگان ایدو ، قرقری/میل فرمان چانگان ایدو و … وظیفه کنترل و هدایت ایدو را بر عهده دارند.

قطعات تعلیق جلو چانگان ایدو

سیستم تعلیق جلو چانگان ایدو شامل قطعاتی مثل فنر چانگان ایدو ، کمک فنر جلو راست چانگان ایدو و کمک فنر جلو چپ چانگان ایدو می باشد که وظیفه خنثی کردن نوسانات و تکان ها را عهده دارند. در واقع این بخش وارد شدن هرگونه ضربه به شاسی ایدو ، اتاق ایدو و حتی به سرنشینان خودرو را مانع می شود. وظیفه ی دیگر تعلیق جلو چانگان ایدو ایجاد برخورد موثر سطح تایر خودرو با سطح جاده است ، بدین ترتیب فشار های وارده به خودرو به حداقل می رسد.

کمک فنر چانگان ایدو

کمک فنر جلو راست چانگان ایدو و کمک فنر جلو چپ چانگان ایدو که از یک سمت به اتاق ایدو و از سمت دیگر به سیستم تعلیق جلو چانگان ایدو متصل هستند ، وظیفه کنترل و کاهش نوسانات خودرو در مسیر های ناهموار را دارد. لازم به ذکر است که حرکت های فنر ایدو موجب کاهش و افزایش طول کمک فنر ایدو می شود.

نشانه های خرابی کمک فنر چانگان ایدو

  • پرتاب ناگهانی چانگان ایدو به سمت جلو هنگام گرفتن ترمز
  • وجود نشتی در کمک فنر چانگان ایدو
  • بالا و پایین رفتن پیوسته چرخ های ایدو در مسیر های ناهموار
  • فرسوده شدن لاستیک های چانگان ایدو
  • صدای غیرعادی تقه مانند هنگام عبور از دست انداز
  • کشیده شدن چانگان ایدو به یک سمت

فنر چانگان ایدو

فنر های چانگان ایدو که وظیفه ی کاهش نوسانات و فشار های وارده به خودرو در مسیر ناهموار را دارند ، قطعاتی ارتجاعی می باشند که هنگام بروز فشار های خارجی به ایدو کشیده شده یا جمع می شوند. فنر خودرو بعد از رفع فشار به حالت اول خود برمی گردند.

سگ دست چانگان ایدو

سگدست چپ چانگان ایدو و سگدست راست چانگان ایدو از قطعات جلوبندی ایدو می باشند که با چرخیدن بر روی میل سگدست ، به چرخش چرخ های ایدو روی محور فرمان خودرو کمک می کند. وظیفه ی دیگر سگ دست خودروی ایدو نگه داری از چرخ های خودرو می باشد.

طبق یا سینی چانگان ایدو

طبق چپ چانگان ایدو و طبق راست چانگان ایدو که با نام سینی چانگان ایدو نیز شناخته می شوند ، بازویی است که توسط بوش طبق چانگان ایدو به شاسی ماشین وصل می شود. در حقیقت وظیفه طبق چانگان ایدو اتصال سیستم تعلیق جلو ایدو به شاسی خودرو است.

میل تعادل یا میل موجگیر چانگان ایدو

عموما میل تعادل چانگان ایدو یا میل موجگیر چانگان ایدو همانطور که از اسمش پیداست جهت افزایش تعادل خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. به روشی دیگر می توان گفت که وظیفه میل تعادل چانگان ایدو تقسیم نیرو بین چرخ های خودرو در پیچ های جاده است. با پخش نیرو بین چرخ ها ، از خم شدن ماشین به یک سمت و چپ شدن آن جلوگیری می شود.

جلوبندی چانگان ایدو چیست

علائم و نشانه های خرابی در جلوبندی چانگان ایدو

از آشنایی با قطعات مهم جلوبندی خودرو فهمیدیم که سیستم تعلیق جلو چانگان ایدو ارتباط مستقیم با کنترل تعادل ایدو به خصوص در مسیر های ناهموار و پیچ های جاده دارد. بنابراین نتیجه می گیریم که هرگونه اشکال در تعادل ایدو ناشی از وجود خرابی در سیستم جلو بندی چانگان ایدو می باشد. در ادامه به شرح مختصر این نشانه های خرابی می پردازیم :

رانندگی سفت و خشک چانگان ایدو

یکی از نشانه های خرابی در سیستم جلوبندی چانگان رانندگی سفت و خشک است ؛ در واقع اگر چانگان ایدو شما همانند قبل سواری نرم و روانی ندارد به معنای وجود مشکل در سیستم تعلیق است. هرگز از این نشانه چشم پوشی نکرده و سریعا در جهت تعمیر جلو بندی ایدو خود اقدام بفرمایید.

لرزیدن و کشیده شدن فرمان چانگان ایدو

لرزش و کشش فرمان به یک سمت را می توان از جمله ی علائم وجود خرابی در سیستم جلوبندی ایدو شمارد. این اختلال همچنین نشانه ی بالانس نبودن زاویه تایر های ایدو می باشد. در واقع دلیل عمده ی لرزش فرمان چانگان ایدو عدم تعادل چرخ ها و یا وجود مشکل در سیبک های چانگان ایدو است که در نهایت سبب خرابی در جلوبندیست.

ساییدگی ناهموار و ناهمگون آج لاستیک های چانگان ایدو

وجود لاستیک سایی در مدت زمان کوتاه و ساییدگی ناهمگون آج لاستیک ایدو یکی دیگر از نشانه های خرابی در قسمت حلویی خودرو می باشد.

نشت روغن به قطعات جلوبندی چانگان ایدو

وقتیکه فنر های چانگان ایدو و کمک فنر های چانگان ایدو روغنی و چرب شده باشند یعنی این قطعات دچار نشتی روغن بوده و قادر به انجام درست وظیفه خود نیستند. در نهایت با مشکل خرابی قطعات در جلو بندی چانگان ایدو مواجه هستید و نیاز است که این قطعات را تعویض کنید. فنر و کمک فنر ها را از زیر خودرو می توانید چک کنید.

بالا و پایین شدن بیش از حد خودرو در حالت پارک

این نشانه ی خرابی جلوبندی چانگان ایدو با انجام یک تست کوچک و ساده خود را نشان می دهد. برای انجام این تست خرابی سیستم تعلیق جلو ، ابتدا خودرو را در حالت پارک قرار داده و سپس خاموش کنید. حال جلوی کاپوت ایدو ایستاده و با دست خود روی قسمت وسط جلو درب موتور چانگان ایدو یا همان کاپوت فشار ایجاد کنید. اکنون باید بعد از این فشار دست ، ماشین نهایتا 3-2 بار بالا و پایین شود ؛ اگر بیش از این تعداد تکان بخورد نشان دهنده مشکل در جلوبندی چانگان ایدو است.

شنیدن صدا های غیر طبیعی موقع عبور از دست انداز ها

به گوش رسیدن صداهای غیر عادی و زیاد از قسمت جلوبندی چانگان ایدو موقع عبور از دست انداز ها و موانع نشان از مشکل و خرابی در کمک فنر های ایدو و یا میل موجگیر ایدو بوده که در نهایت علت خرابی در جلوبندی می شود.

خرید قطعات و لوازم یدکی چانگان ایدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *