پیش تر از این در یکی از مجموعه مقالات اسکوپارت به بررسی و معرفی سیستم تعلیق جلو چانگان ایدو Eado یا همان سیستم جلوبندی چانگان ایدو Eado پرداختیم و با نحوه ی عملکرد این بخش از ماشین چانگان مدل ایدو آشنا شدیم. امروز قصد داریم تا درباره ی یکی از قطعات سیستم هدایت و تعلیق بطور دقیق تر و مفصل تر صحبت کرده و اطلاعات بیشتری درین باره کسب کنیم. اگر به شناخت و درک بهتر و بیشتر سیبک فرمان چانگان ایدو علاقه دارید در ادامه ی مطلب که به معرفی سیبک فرمان چانگان ایدو خواهیم پرداخت ، همانند همیشه با اسکوپارت همراه باشید.

معرفی سیبک فرمان چانگان ایدو
معرفی سیبک فرمان چانگان ایدو

سیبک فرمان چانگان ایدو Eado چیست ؟

سیبک فرمان Steering Ball Joint چانگان ایدو Eado که با نام چپقی فرمان چانگان ایدو Eado نیز شناخته می شود ، یکی از قطعات سیستم هدایت و فرمان ایدو می باشد که با توجه به وظیفه ی آن در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. ماشین ایدو 2 عدد چپقی فرمان در سیستم فرمان خود دارد که در فروشگاه اسکوپارت آنها را با اسامی سیبک فرمان راست چانگان ایدو Eado و سیبک فرمان چپ چانگان ایدو Eado می شناسیم. چپقی فرمان ایدو از جنس فلز با مقاومت بسیار بالا طراحی و ساخته می شود و شکل ظاهری آن یک بخش کروی شکل است که به یک بازو متصل شده است. به طور کلی سیبک فرمان این خودرو واسط میان چرخ های چانگان ایدو و سیستم فرمان چانگان ایدو می باشد. در واقع می توان گفت چپقی فرمان ایدو درون محفظه ای فولادی قرار می گیرد که این محفظه ی فولادی با یک کاور پلاستیکی مخصوص پوشانده شده است و شرایط مورد نیاز جهت حرکت چرخشی و دورانی را فراهم می سازد. سیبک فرمان راست ایدو از یک طرف به متعلقات چرخ های سمت راست ایدو و از طرف دیگر به طبق چانگان ایدو متصل می شود ؛ به همین روال ، سیبک چپ ایدو از یک طرف به متعلقات چرخ های سمت چپ ایدو و از طرف دیگر به طبق چانگان ایدو اتصال می یابد.

وظیفه چپقی فرمان چانگان ایدو Eado

همانطوری که در بالا گفته شد ، وظیفه ی اول چپقی فرمان ایدو اتصال دادن سیستم تعلیق و فرمان چانگان ایدو به چرخ های این خودرو است. وظیفه ی بعدی هر دو سیبک راست و چپ فرمان ایدو با توجه به این که این 2 قطعه بطور پیوسته تحت فشار و نیرو های کششی هستند و در حد توان خود سعی می کنند تا میزان اصطکاکی که ما بین قطعات ایدو ایجاد می شود را کاهش بدهد. وظیفه ی بعدی چپقی فرمان ایدو بدین ترتیب است که می بایست میزان چرخش و جهت چرخش غربیلک فرمان ایدو را به چرخ های این خودرو منتقل کند. این وظیفه بدین معنی می باشد که فرمان چانگان ایدو را به هر طرف که بچرخانید ، چرخ ها نیز به وسیله ی چپقی فرمان جهت دهی شده ، به همان طرف و به همان اندازه چرخانده می شوند. علاوه بر این موارد ، تحمل کردن قسمتی از وزن خودرو یکی دیگر از وظایف این قطعه از سیستم هدایت و فرمان چانگان ایدو می باشد. به روشی دیگر می توان گفت که چپقی فرمان راست و چپ ایدو اجازه می دهند قطعات مربوط به هدایت و حرکت خودرو در حین چرخش فرمان چانگان ایدو Eado ، شروع به حرکت کرده و وظایف خود را به انجام برسانند.

خرابی سیبک فرمان چانگان ایدو Eado

قطعا تا به اینجا با توجه به تمام مقاله هایی که درباره ی انواع سیستم های موجود در چانگان ایدو Eado در بخش وبلاگ فروشگاه قطعات یدکی اسکوپارت داشتیم و بسیاری از انواع قطعات و لوازم یدکی چانگان را معرفی کرده و با نحوه عملکرد آن ها آشنا شدیم ؛ متوجه شده ایم که تقریبا تمام قطعات و لوازمی که در خودرو های سواری از جمله چانگان ایدو Eado وجود دارند ، دارای طول عمر مفید مشخصی بوده و بعد از به اتمام رسیدن این زمان ، کارکرد و عملکرد قطعه با مشکل مواجه شده و در اثر عوامل متعدد و مختلفی معیوب شده و دچار خرابی می شود. سیبک فرمان یا همان چپقی فرمان ایدو نیز از این قضیه مستثنا نمی باشد ، برای مثال ممکن است این قطعه بر اثر کار و فعالیت زیاد و در گذر زمان دچار فرسودگی شده و عملکرد آن دچار اختلال گردد. هرگز نباید از فرسودگی سیبک فرمان چشم پوشی کرد ؛ چرا که این موضوع موجب بروز خسارات سنگین مالی و مهم تر از آن سبب به خطر افتادن امنیت راننده و سایر سرنشینان خودرو خواهد شد. در نتیجه در صورت بروز هر گونه فرسودگی و سایر خرابی ها در چپقی فرمان ، می بایست سریع تر نسبت به تعمیر کردن و یا تعویض کردن این قطعه ی سیستم هدایت و تعلیق چانگان ایدو Eado اقدام کرد. درباره ی اینکه آیا می توان سیبک فرمان معیوب را تعمیر کرد یا حتما باید تعویض شود ، نکته ای وجود دارد که در ادامه آن را بررسی می کنیم. همانطوری که می دانید ، تقریبا همه ی خرابی های قطعات و لوازم خودرو با علائم و نشانه هایی همراه است و این گونه با زبان بی زبانی ماشین به راننده خبر و هشدار می دهد که در بخشی از خودرو اختلال و خرابی به وجود آمده است. درباره ی چپقی فرمان چانگان ایدو Eado چنانچه که این علائم و نشانه هایی را که خبر از خرابی این قطعه می دهند را جدی گرفته و ماشین را به تعمیرگاه ببریم ، تعمیرکار خودرو را بررسی کرده و با به موقع تشخیص دادن خرابی سیبک فرمان ، از بروز خرابی بیشتر و یا شدت گرفتن میزان خرابی جلوگیری به عمل آورده و می توان با تعمیر کردن ، اختلال به وجود آمده در این قطعه را برطرف کرد. در غیر این صورت ، اگر که از نشانه ها چشم پوشی کرده و خرابی سیبک فرمان بیشتر شده و حتی به سایر قطعات نیز آسیب بزند ، دیگر گزینه ی تعمیر سیبک فرمان ایدو وجود نداشته و باید آن را تعویض کرد. در ادامه چند مورد از مهم ترین علائم رسیدن زمان نیاز به تعویض چپقی فرمان چانگان ایدو Eado را با هم مرور می کنیم :

  1. فرسوده شدن و بروز خوردگی در چپقی فرمان راست و یا چپ چانگان ایدو Eado
  2. بروز هرگونه لقی در هر یک از اجزای سیبک فرمان راست و یا چپ چانگان ایدو Eado
  3. ایجاد ترک خوردگی و یا له شدگی در پوسته ی چپقی فرمان راست و یا چپ چانگان ایدو Eado
  4. هرز شدن رزوه پیچ های سیبک فرمان راست و یا چپ چانگان ایدو Eado
  • نکته : شیار های داخل مهره و شیار های بیرون پیچ ، رزوه نام دارد.

نشانه های خرابی چپقی فرمان چانگان ایدو Eado

همانطور که در بالا گفته شد ، چپقی فرمان چانگان ایدو Eado سمت چپ و سمت راست نیز به دلایل مختلفی ممکن است دچار خرابی شده و در انجام وظایف و نحوه ی عملکرد آن ها اختلال به وجود آید. به طور کلی تمام قطعات موجود در سیستم تعلیق و جلو بندی چانگان ایدو Eado و نیز تمام قطعات موجود در سیستم هدایت و فرمان چانگان ایدو Eado تحت فشار زیادی می باشند. در نتیجه با توجه به میزان اهمیت این قطعات و عملکرد صحیح ، دقیق و کامل آنها ، به صورت دوره ای باید از سالم بودن این قطعات ، که سیبک راست فرمان ایدو و سیبک چپ فرمان ایدو هم 2 جزء بسیار با اهمیت این قسمت از خودروی ایدو هستند ، اطمینان حاصل کرد. در ادامه مهم ترین و شایع ترین علائم وجود خرابی در چپقی فرمان ایدو را به اختصار مرور می کنیم :

  • وجود لرزش در تمام بخش های چانگان ایدو Eado
  • لرزیدن فرمان چانگان ایدو Eado در حین حرکت به خصوص در زمان چرخاندن فرمان ایدو
  • خلاصی غیر عادی و غیر معمول فرمان چانگان ایدو Eado
  • شنیدن صدا های ناهنجار و تلق تلق مانند در چانگان ایدو Eado
  • بروز ساییدگی های شدید در لاستیک های جلو راست و یا جلو چپ چانگان ایدو Eado
  • کشیده شدن فرمان چانگان ایدو Eado به طرفین چپ و یا راست یا به اصطلاح گیج زدن فرمان چانگان ایدو Eado در زمان رانندگی
  • کاهش یافتن چشم گیر میزان فرمان پذیری و کم شدن قدرت کنترل کردن چانگان ایدو Eado
  • ایجاد انحراف در خودرو و کم بود شرایط لازم جهت حرکت کردن در خط مستقیم
  • عدم برگشت فرمان چانگان ایدو Eado به حالت و موقعیت عادی خود بعد از چرخاندن فرمان خودرو

دلیل خرابی سیبک فرمان چانگان ایدو Eado

  1. به وجود آمدن هر گونه و هر میزان پارگی در گردگیر چپقی فرمان راست و یا چپ چانگان ایدو Eado
  2. هرز شدن هر کدام از پیچ و مهره های اتصال دهنده ی سیبک راست و یا چپ فرمان چانگان ایدو Eado به سایر قطعات ماشین ایدو
  3. بروز هر گونه زنگ زدگی در قسمت های مختلف چپقی راست و یا چپ فرمان چانگان ایدو Eado
  4. ایجاد خوردگی در سیبک فرمان راست و یا چپ چانگان ایدو Eado و در هر یک از اجزای تشکیل دهنده ی این قطعات خودروی ایدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *