پیش از این در مقاله ی ” معرفی قطعات بدنه ی چانگان Cs35 ” به معرفی لوازم تشکیل دهنده ی بدنه ی چانگان شاسی پرداختیم و دیدم که این قطعات و لوازم خودرو چه وظایفی بر عهده داشته و از اهمیت بالایی نیز بر خوردار هستند. در مقاله ی امروز از وبلاگ اسکوپارت قصد داریم تا یکی از قطعات یدکی بدنه ی چانگان سی اس 35 را بررسی کرده و به معرفی فلاپ گلگیر چانگانCs35 بپردازیم. چنانچه به آشنایی بیشتر با این قطعه و کسب اطلاعات بیشتر درباره ی فلاپ گلگیر خودرو های سواری به خصوص ماشین چانگان مدل سی اس35 علاقه دارید ، مثل همیشه در ادامه ی مطلب با اسکوپارت همراه باشید.

معرفی فلاپ گلگیر چانگانCs35
معرفی فلاپ گلگیر چانگانCs35

فلاپ گلگیر چانگان Cs35 چیست ؟

همانطوری که از نام این قطعه از لوازم بدنه ی چانگان شاسی می توان حدس زد ، فلاپ گلگیر چانگان Cs35 در واقع یکی از اجزای گلگیر چانگان Cs35 نیز می باشد که خود گلگیر هم یکی از قطعات بدنه ی خودرو است. فلاپ گلگیر چانگان شاسی را با اسامی زه گلگیر چانگان سی اس35 و هلالی گلگیر چانگان سی اس35 نیز می شناسیم. هر گلگیر ماشین دارای 1 عدد زه یا همان هلالی می باشد و چانگان شاسی هم مانند سایر خودرو های سواری دارای 2 گلگیر در قسمت جلوی ماشین و 2 گلگیر در قسمت عقب ماشین می باشد. در نتیجه این خودرو در مجموع دارای 4 عدد هلالی گلگیر است که در فروشگاه اسکوپارت آن ها را این گونه نام گذاری کرده ایم : فلاپ دور گلگیر جلو راست چانگان Cs35 ، فلاپ دور گلگیر جلو چپ چانگان Cs35 ، فلاپ دور گلگیر عقب راست چانگان Cs35 و فلاپ دور گلگیر عقب چپ چانگان Cs35 . از آنجایی که هلالی های گلگیر یکی از اجزای تشکیل دهنده و کامل کننده ی گلگیر های چانگان سی اس35 می باشند ، پس محل قرار گیری آن ها در کنار گلگیر ها می باشد ، در واقع فلاپ های گلگیر چانگان شاسی بر روی لبه ی قسمت پایین گلگیر های جلو چانگان Cs35 و گلگیر های عقب چانگان Cs35 نصب گشته و قرار داده می شوند. زه گلگیر های جلو و عقب چانگان از جنس پلاستیک فشرده طراحی شده و تولید می گردند ؛ دلیل انتخاب این جنس مواد اولیه برای ساخت زه گلگیر این خودروی چینی سواری بدین ترتیب است که بتواند میزان استحکام و مقاومت مورد نیاز جهت به انجام رساندن صحیح و دقیق وظایف خود را داشته باشد. همچنین می توان هلالی گلگیر چانگان Cs35 را جزء یکی از قطعات جانبی و زیبایی چانگان به شمار آورد ، چرا که وجود همین قطعه ی به ظاهر ساده بر روی گلگیر و بطور کلی بر روی خودرو ، باعث می شود تا به زیبایی و جذابیت های ظاهری چانگان سی اس35 افزوده شود.

وظیفه زه گلگیر چانگان Cs35

بطور کلی و با توجه به محل قرار گیری و نصب زه گلگیر چانگان شاسی ، کار و وظیفه ی اصلی و با اهمیت این 4 قطعه محافظت کردن از هر 4 گلگیر چانگان Cs35 بخصوص لبه ی پایینی آن ها می باشد. در حقیقت گلگیر های جلو و عقب چانگان سی اس35 تقریبا جزء قطعات یدکی گران قیمت چانگان شاسی بوده و در صورتی که آسیب ببینند به احتمال زیاد مخارج مالی سنگینی را متحمل می شوند. برای مثال باید بگویم که حین رانندگی و مادامی که ماشین در حال حرکت کردن می باشد ، با چرخیدن لاستیک های جلو و عقب چانگان Cs35 ، چیز هایی همانند سنگ های ریز و درشت و … از زیر چرخ های چانگان سی اس35 به سمت بدنه و مخصوصا به طرف گلگیر های جلو و عقب چانگان پرتاب می شوند. واضح است که پرتاب شدن این سنگریزه ها به سمت گلگیر چانگان Cs35 با شتاب و قدرت همراه است و هر قدر که سرعت حرکت خودرو بیشتر باشد ، شتاب پرتاب سنگ ریزه ها نیز بیشتر بوده و با قدرت بیشتری با بدنه و یا گلگیر برخورد می کنند. با توجه به این حقیقت ، آسیب پذیر ترین قسمت گلگیر ها در برخورد با اشیا و چیز های موجود در جاده که به از زیر لاستیک ها به طرف بدنه ی چانگان Cs35 پرتاب می شوند ، لبه ی پایینی گلگیر است. دقیقا هم به همین دلیل است که فلاپ های گلگیر های چانگان سی اس35 نیز همانند اکثریت سایر خودرو های سواری روی این بخش یعنی لبه ی پایینی گلگیر نصب شده و قرار داده می شوند. بجز این مورد ، این قطعه دارای وظایف دیگری نیز در خودرو می باشد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

وظایفی که فلاپ دور گلگیر چانگان سی اس35 بر عهده دارد را حتی می توان در شمار مزایایی که وجود زه دور گلگیر چانگان سی اس35 در این خودرو دارد به حساب آورد. اولین وظیفه و مزیت هلالی دور گلگیر چانگان Cs35 همانطور که گفتیم محافظت از گلگیر چانگان Cs35 بوده و تا حد اکثر ممکن از بروز هر گونه ساییدگی و خوردگی در لبه ی گلگیر جلو گیری می کند. دومین مزیت و وظیفه ی زه دور گلگیر این خودرو این است که مانع از پریدن رنگ گلگیر از قسمت لبه ی آن می شود. سومین مورد از وظایف و مزایای وجود زه گلگیر در چانگان Cs35 را می توان جلو گیری کردن از صدمه دیدن گلگیر و عدم ایجاد فرو رفتگی در گلگیر این خودرو دانست. آخرین مورد فقط از مزایای این قطعه است ؛ به طور کلی فلاپ گلگیر یا همان زه گلگیر علی رغم نقش مهمی که در حفاظت از گلگیر ها دارد ، جزء لوازم و قطعات حیاتی چانگان سی اس35 و کلا سایر خودرو های سواری نمی باشد. به همین سبب هم این قطعه به صورت فابریک و در کارخانه بر روی تمام خودرو ها تعبیه نمی شود ؛ اما چانگان سی اس35 شاسی یکی از ماشین های سواری موجود در ایران است که زه گلگیر به طور فابریک برای این مدل طراحی شده و در کارخانه بر روی خودرو نصب می گردد.

روش نگهداری هلالی گلگیر چانگان Cs35

پیش از این در بسیاری از مقالات قبلی وبلاگ معرفی و بررسی قطعات یدکی خودرو های متعدد ، بارها گفته ایم و بررسی کرده ایم که تمام قطعات و لوازم به کار رفته در خودرو های سواری ممکن است به دلایل مختلفی دچار انواع خرابی شود. بروز پیدا کردن هر گونه خرابی در هر کدام از قطعات و لوازم خودرو ها از جمله چانگان مدل سی اس35 ، به معنای این است که در عملکرد و نحوه ی کارکرد آن قطعه اختلال ایجاد شده و قطعه معیوب می گردد. بنا بر این هلالی گلگیر چانگان شاسی نیز از این قضیه مستثنا نبوده احتمال آسیب دیدن و مخدوش شدن این قطعه ی بدنه وجود دارد. در نتیجه خوب است که چند نکته ی ساده را در جهت نگه داری و مراقبت بهتر و بیشتر زه گلگیر چانگان Cs35 با هم مرور کنیم ؛ چرا که بدین ترتیب می توانیم با رعایت کردن چند مورد آسان از خرابی زود هنگام هلالی گلگیر و مختل شدن عملکرد جلو گیری به عمل آوریم :

  • اولین نکته در روش نگه داری فلاپ گلگیر چانگان سی اس 35 به نحوه ی نصب کردن این قطعه بر می گردد. در واقع نصب کردن زه گلگیر جدید و متصل کردن آن به گلگیر چانگان شاسی باید توسط شخصی که متخصص این کار می باشد انجام شود. همچنین می بایست هنگام نصب فلاپ گلگیر دقت کافی به خرج داد ؛ بدین شکل قطعه در سر جای درست و دقیق خود قرار گرفته و بهترین و بیشترین پوشش را بر روی لبه ی گلگیر چانگان Cs35 خواهد داشت.
  • دومین نکته در نحوه نگه داری زه گلگیر چانگان سی اس 35 در رابطه با جنس این قطعه می باشد. همان طوری که در بالا اشاره شد ، هلالی گلگیر چانگان Cs35 از جنس پلاستیک فشرده که دارای استحکام و مقاومت زیادی می باشد ، ساخته می شود. در نتیجه با توجه به جنس پلاستیکی ، قرار گرفتن هلالی گلگیر چانگان شاسی در مجاورت حرارت و حتی گرمای شدید برای مدت حتی کمی طولانی ، منجر به آسیب و صدمه دیدن فلاپ پلاستیکی گلگیر چانگان Cs35 می گردد. در نهایت هم این آسیب دیدگی موجب خرابی زه گلگیر خواهد بود.
  • سومین و آخرین نکته ای که باید درباره ی هلالی گلگیر چانگان بدانید این است که این قطعه ی بدنه و جزء تکمیل کننده ی گلگیر چانگان Cs35 قابل تعمیر نمی باشد. در حقیقت چنانچه که به هر دلیلی و به هر شکلی که این قطعه یعنی فلاپ گلگیر ، دچار هر گونه خرابی شود ، تنها راه حل موجود برای آن ، تعویض کردن است. بنا بر این فلاپ گلگیر چانگان سی اس 35 در گروه قطعات قابل تعمیر خودرو نبوده و در صورت بروز خرابی و اختلال در عملکرد ، باید نسبت به تعویض زه گلگیر چانگان Cs35 اقدام کرد.

انواع فلاپ گلگیر چانگان Cs35

در ابتدای مقاله توضیح دادم که هر کدام از گلگیر های جلو راست و چپ چانگان Cs35 و نیز گلگیر های عقب راست و چپ چانگان Cs35 دارای یک عدد زه گلگیر هستند. همچنین همانطور که در تصاویر بالا می بینید ، هلالی گلگیر جلو راست چانگان شاسی با هلالی گلگیر جلو چپ چانگان شاسی یکی می باشد ؛ به همین ترتیب هم واضح است که هلالی گلگیر عقب راست چانگان شاسی و هلالی گلگیر عقب چپ چانگان شاسی نیز با هم یکی هستند. همچنین مشخص است که زه گلگیر های جلو چانگان سی اس 35 با زه گلگیر های عقب چانگان سی اس 35 یکی نبوده و با هم فرق دارند. از طرفی دیگر هم چانگان شاسی یا همان چانگان Cs35 دارای 2 نوع می باشد که یک نوع آن وارداتی بوده و به آن چانگان CKD گفته می شود و نوع دیگر آن تولید برند سایپا بوده و در داخل کشور مونتاژ شده و تولید می شود که به آن چانگان CBU می گویند. حالا سوال اینجاست که آیا فلاپ گلگیر جلو چانگان Cs35 یورو 4 با فلاپ گلگیر جلو چانگان Cs35 یورو 5 مشابه هستند ؟ و یا زه گلگیر عقب چانگان Cs35 یورو 4 با زه گلگیر عقب چانگان Cs35 یورو 5 یکی می باشند ؟

تفاوت زه گلگیر چانگان Cs35 یورو4 و یورو5

به طور کل چانگان سی اس 35 یورو 4 در برخی قطعات و لوازم با چانگان سی اس 35 یورو 5 دارای تفاوت هایی می باشد که زه گلگیر هم تا حدودی یکی از این قطعات است. اما چرا تا حدودی ؟! در ادامه توضیح می دهم که چرا تا حدودی فلاپ گلگیر چانگان یورو 4 با فلاپ گلگیر چانگان یورو 5 فرق دارد !

در واقع باید این طور بگویم که هلالی گلگیر جلو راست چانگان شاسی یورو 4 و هلالی گلگیر جلو چپ چانگان شاسی یورو 4 با هلالی گلگیر جلو راست چانگان شاسی یورو 5 و هلالی گلگیر جلو چپ چانگان شاسی یورو 5 مشابه بوده و یکی هستند. با این حال ولی زه گلگیر عقب راست چانگان شاسی یورو 4 و زه گلگیر عقب چپ چانگان شاسی یورو 4 با زه گلگیر عقب راست چانگان شاسی یورو 5 و زه گلگیر عقب چپ چانگان شاسی یورو 5 متفاوت می باشند.

در نتیجه دیدیم که فلاپ گلگیر جلو چانگان سی اس 35 برای هر دو مدل وارداتی و مونتاژ این خودرو همسان است ولی فلاپ گلگیر عقب چانگان سی اس 35 در مدل وارداتی و مونتاژ داخلی دارای تفاوت هایی می باشند. این بدان معنا می باشد که هلالی گلگیر جلو چانگان یورو 4 به چانگان یورو 5 می خورد و می توان آن را بر روی هر 2 نوع چانگان شاسی نصب کرد ؛ ولی در مقابل هلالی گلگیر عقب چانگان یورو 4 به چانگان یورو 5 نخورده و هر کدام برای گلگیر های عقب دارای فلاپ یا همان هلالی مختص به خود می باشند.

1 thoughts on “معرفی فلاپ گلگیر چانگان Cs35

  1. Your blog has a wealth of helpful information that is easy to digest. Thanks for all that you do.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *