در مقاله ی قبلی وبلاگ اسکوپارت که اولین مطلب درباره قطعات جعبه دنده و گیربکس چانگان سی اس35 بود ، فیلتر روغن گیربکس چانگان شاسی را معرفی کرده و با وظایف و خرابی آن آشنا شدیم. اکنون قصد داریم در مقاله ی امروز به معرفی سلکتور تعویض دنده چانگانCs35 پرداخته و با یکی دیگر از مهم ترین قطعات گیربکس چانگان اتوماتیک بیشتر و بهتر آشنا شویم.

سلکتور تعویض دنده چانگان Cs35 چیست ؟

سلکتور گیربکس Selector Gearbox به معنی انتخاب کننده دنده یا همان تعیین کننده دنده می باشد ، به همین دلیل به سلکتور تعویض دنده چانگان Cs35 ، سوئیچ تعیین وضعیت دنده چانگان Cs35 نیز گفته می شود. این قطعه روی گیربکس چانگان نصب شده و توسط کابل به کامپیوتر جعبه دنده چانگان سی اس35 وصل شده و از همین طریق با گیربکس یا همان جعبه دنده چانگان شاسی اتوماتیک در ارتباط می باشد. سوئیچ تعیین وضعیت دنده چانگان Cs35 به راننده این اختیار را می دهد که موقعیت چرخ دنده های گیربکس را بنابر نیاز خود تغییر داده و دنده را کم یا زیاد کند. در واقع وظیفه سلکتور گیربکس چانگان معین کردن حالت دنده و نیز روشن کردن چراغ دنده عقب خودرو می باشد. 3 عامل که در سیستم تعیین حالت دنده تاثیر بسزایی دارند ، میزان چرخش موتور چانگان Cs35 در دقیقه ، موقعیت و نسبت دنده چانگان Cs35 و سرعت چرخ های چانگان Cs35 می باشد که در چانگان سی اس35 اتوماتیک تمام این اطلاعات از پیش بر روی کامپیوتر گیربکس تعریف شده و با تنظیم کردن ترمز و گاز چانگان ، ماشین روال تنظیم دنده ها را برنامه ریزی می کند. همچنین سلکتور جعبه دنده چانگان سی اس35 وظیفه دارد تا وضعیت دنده را بر روی مانیتور پشت آمپر چانگان نمایش دهد.

معرفی سلکتور تعویض دنده چانگانCs35

تنظیم نبودن سلکتور تعویض دنده چانگان Cs35

همانطوریکه گفته شد ، سوییچ تعیین وضعیت دنده چانگان Cs35 با ECU چانگان Cs35 یا همان کامپیوتر جعبه دنده چانگان توسط سیم کشی در ارتباط بوده و بدین ترتیب این قطعه به وظایف خود عمل می کند. در نتیجه اگر سلکتور دنده تنظیم نباشد و یا هرگونه قطعی در اتصال خود با کامپیوتر داشته باشد ، امکان انتقال درست و کامل حالت دنده به کامپیوتر وجود نداشته و در نهایت عملکرد چانگان شاسی دچار اختلال می شود.

خرابی سلکتور تعویض دنده چانگان Cs35

خرابی سوئیچ تعیین وضعیت جعبه دنده چانگان سی اس35 به سبب یک دلیل عمده رخ می دهد که این دلیل آب و رطوبت می باشد. این قطعه بسیار زیاد نسبت به آب و رطوبت حساس بوده طوریکه اگر قطره ای آب روی آن بریزد دچار اختلال و خرابی می شود. در نتیجه جهت جلوگیری کردن از خیس و مرطوب شدن سلکتور جعبه دنده می بایست در زمان شستن ماشین ، به خصوص شست و شوی موتور چانگان دقت بسیاری به خرج داد تا آب و رطوبت به سلکتور نفوذ نکند. یک راه دیگر برای پیش گیری از رسیدن آب یا حتی رطوبت به سوئیچ تعیین وضعیت گیربکس چانگان Cs35 ، بررسی پیچ هواگیری پشت ترموستات و نزدیک به انتخاب گر دنده و اطمینان حاصل کردن از سفت بودن این پیچ است. زیرا درصورتی که پیچ هواگیری شل باشد احتمال چکه کردن آب بر روی سلکتور و اکسیده شدن مدار داخلی آن و در نهایت خراب شدن سلکتور تعویض دنده چانگان Cs35 وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید