در مقاله ی امروز از وبلاگ اسکوپارت قصد داریم به معرفی لیور دنده چانگانCs35 که احتمالا آشناترین قطعه در سیستم گیربکس یا همان جعبه دنده چانگان شاسی است ، بپردازیم. اصولا بیشتر افراد با دنده دستی آشنایی بیشتری داشته و کار با این نوع دنده را بلد هستند ؛ اما شاید دنده اتوماتیک ، کار با آن و علائم و نشانه های روی این نوع دنده را به خوبی نشناسند. بنابراین در ادامه مطلب با اسکوپارت همراه شوید تا از اهرم تعویض دنده اتوماتیک چانگان سی اس35 شناخت بهتری پیدا کنید.

لیور دنده اتوماتیک چانگان Cs35 چیست ؟

لیور دنده Gear Lever چانگان Cs35 در واقع همان دسته دنده خودرو است که درون اتاق ماشین قرار داشته و راننده به وسیله ی این قطعه می تواند حالت دنده را کنترل کند. این قطعه ی گیربکس چانگان دارای چندین نام است که با همه آنها در بازار قطعات یدکی شناخته می شود ؛ لیور دنده چانگان Cs35 ، اهرم تعویض دنده چانگان Cs35 ، شیفتر دنده Gear Shifter چانگان Cs35 ، کنترلر دنده Gear Controler چانگان Cs35 و دسته دنده چانگان Cs35 .

وظیفه لیور دنده چانگان Cs35 اتوماتیک

به طور کلی نحوه عملکرد لیور دنده یا همان شیفتر دنده اتوماتیک چانگان سی اس35 بدین ترتیب می باشد که اهرم تعویض دنده به وسیله ی سیم و کابل های رابط فرمان چانگان Cs35 و کامپیوتر جعبه دنده ECU چانگان Cs35 ، جا به جایی و تغییرات در دنده را با سرعت متناسب آن دنده تنظیم می کند. در حقیقت وظیفه لیور دنده چانگان Cs35 درگیر کردن دنده های مختلف درون جعبه دنده چانگان شاسی می باشد که این درگیری مشخص می کند که خودرو به سمت عقب یا جلو و با چه سرعتی حرکت کند. یکی از حالات دنده ، خلاصی است و وقتی که می گوییم دنده ماشین خلاص است بدان معنی می باشد که هیچ کدام از دنده های گیربکس با یکدیگر درگیر نبوده و در حالت غیرفعال هستند. دنده خلاص یکی از مهم ترین نکاتی است که برای روشن کردن خودرو مورد نیاز است ، یعنی می بایست قبل از استارت زدن حتما از خلاص بودن دنده اطمینان حاصل کنید.

معرفی لیور دنده چانگانCs35

معنی حروف روی شیفتر دنده اتوماتیک چانگان Cs35

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ، نوشته های روی دسته دنده اتومات با دسته دنده دستی متفاوت است. در مورد دنده های دستی اعدادی روی اهرم دنده وجود دارد که نشان دنده حالت دنده برای حرکت رو به جلو و حرف R برای حالت دنده عقب است. در مورد دنده اتوماتیک چانگان Cs35 4 حرف انگلیسی شامل P – R – N – D بر روی اهرم دنده درج شده است که هر کدام وظیفه ی مخصوص خود را در گیربکس چانگان ایفا می کنند :

حرف P روی لیور دنده چانگان Cs35

حرف P روی اهرم تعویض دنده چانگان شاسی اتوماتیک به معنی پارک Park است. زمانیکه دنده در حالت پارک قرار دارد بدین معناست که چرخ دنده های درون جعبه دنده چانگان Cs35 از درگیر بودن باهم خارج شده و قفل می شوند که در نتیجه حرکت چرخ های چانگان نیز محدود می شود. برای روشن کردن خودرو می توانید دنده را در حالت پارک قرار دهید.

حرف R روی لیور دنده چانگان Cs35

حرف R بر روی لیور دنده چانگان اتوماتیک از کلمه ی Reverse به معنی برعکس گرفته شده است که نشان دهنده حالت دنده عقب می باشد. یکی از خطرناک ترین کارها هنگام روشن کردن ماشین ، استارت زدن در حالت دنده عقب است که امروزه در خودرو های اتومات این کار غیرممکن است.

حرف N روی لیور دنده چانگان Cs35

حرف N نیز که روی دسته دنده چانگان Cs35 نوشته شده است از ابتدای کلمه ی Neutral به معنای خنثی آمده است و حالت خلاصی دنده را نشان می دهد. از حالت خلاصی دنده هم می توان برای استارت زدن استفاده کرد.

حرف D روی لیور دنده چانگان Cs35

حرف D آخرین نوشته بر روی اهرم تعویض دنده چانگان سی اس35 اتومات است که از کلمه Drive گرفته شده و به معنی رانندگی است. هنگامیکه دنده در حالت رانندگی است یعنی خودرو برای حرکت به سمت جلو آماده و فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید