در مقاله امروز از اسکوپارت قصد داریم به معرفی پلوس چانگان Cs35 پرداخته تا بتوانیم درباره این قطعه یدکی چانگان که دارای اهمیت و وظیفه ی بسیار مهمی در سیستم گیربکس و تعلیق چانگان سی اس35 می باشد ، اطلاعات بیشتری کسب کنیم. توجه داشته باشید که چانگان شاسی دارای 2 پلوس است که در فروشگاه قطعات یدکی اسکوپارت آنها را با اسامی پلوس راست چانگان Cs35 و پلوس چپ چانگان Cs35 می شناسیم و در ادامه هرجا که صحبت از پلوس چانگان شاسی بود ، درواقع منظور هر دو پلوس چپ و راست می باشد.

پلوس چانگان Cs35 چیست ؟

بطور کلی پلوس یکی از قطعات یدکی مخصوص خودروهای دیفرانسیل جلو است که چانگان سی اس35 نیز می شود. خودرو هایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند دارای پلوس نبوده و به جای آن قطعه ای به نام میل گاردن در آنها تعبیه شده است که دقیقا کاری مشابه با پلوس دارد. به همین دلیل هم برخی پلوس چانگان شاسی را جزء قطعات جلوبندی چانگان می دانند ، اما در واقع پلوس میله ای است که از گیربکس یا همان جعبه دنده چانگان Cs35 و با گذشتن از درون دیفرانسیل چانگان Cs35 به چرخ های این خودرو وصل می شود. ازین جهت هم ما در فروشگاه اسکوپارت ، پلوس راست چانگان شاسی و پلوس چپ چانگان شاسی را در دسته بندی قطعات گیربکس و جعبه دنده چانگان Cs35 قرار داده ایم.

وظیفه پلوس چانگان Cs35

پلوس چانگان سی اس35 یکی از قطعات یدکی ماشین است که مابین چرخ و دیفرانسیل چانگان Cs35 نصب شده و قرار می گیرد ؛ در واقع پلوس اتصال دهنده چرخ ها و دیفرانسیل خودرو است. قبلا در مقاله معرفی قطعات موتوری چانگان شاسی ، با عملکرد موتور آشنا شدیم و دیدیم که نیرو و قدرت مورد نیاز جهت حرکت کردن خودرو توسط موتور تامین می شود. سپس نیروی تولید شده توسط موتور چانگان Cs35 به وسیله ی دیسک و صفحه به گیربکس چانگان Cs35 انتقال داده شده و سپس این نیرو به دیفرانسیل چانگان سی اس35 می رسد. وظیفه ی اصلی پلوس چانگان شاسی منتقل کردن نیروی تولید شده در موتور ، از دیفرانسیل به چرخ های چانگان Cs35 می باشد. در نهایت هم وقتی که نیرو از طریق پلوس به چرخ ها برسد ، شروع به حرکت کرده و خودرو به سمت عقب یا جلو حرکت می کند.

معرفی پلوس چانگان Cs35
معرفی پلوس چانگان Cs35
معرفی پلوس چانگان Cs35

اجزای پلوس چانگان Cs35

پلوس چانگان شاسی نیز همانند سایر قطعات دارای قطعات تشکیل دهنده و پیچیدگی های خاص خود می باشد که در ادامه به اختصار به معرفی اجزای تشکیل دهنده پلوس چانگان سی اس35 می پردازیم :

میله پلوس چانگان Cs35

میله پلوس چانگان Cs35 در واقع اسکلت این قطعه است که از جنس فولاد بوده و تمام اجزای تشکیل دهنده پلوس روی آن سوار شده و نصب می گردند.

بلبرینگ پلوس چانگان Cs35

بلبرینگ پلوس چانگان Cs35 عموما بر روی یکی از 2 پلوس چپ یا راست ، جوشکاری می شود.

سه شاخ پلوس چانگان Cs35

سه شاخ پلوس چانگان Cs35 قطعه ای متحرک می باشد که شرایط را برای جا به جایی و حرکت کردن پلوس فراهم می سازد. سه شاخ پلوس را با نام مفصلی پلوس چانگان Cs35 هم می شناسند.

کله پلوس چانگان Cs35

کله پلوس چانگان Cs35 قطعه ایست که بر روی سه شاخه یا همان مفصلی پلوس چانگان شاسی نصب می شود. محل اتصال این قطعه به پلوس را با روغن گریس مخصوص روغن کاری می کنند تا از ساییدگی کله پلوس که در اثر حرکت و چرخش سه شاخه پلوس چانگان سی اس35 رخ می دهد ، جلوگیری شود.

مشعلی پلوس چانگان Cs35

قطعه ی فلزی در بخش انتهایی پلوس چانگان شاسی ، از طرفی که پلوس به گیربکس چانگان متصل می شود ، قرار دارد که به علت شباهت ظاهری آن به مشعل های دستی ، به اسم مشعلی پلوس چانگان سی اس35 معروف می باشد. البته در محاوره به این قطعه ، گلدونی پلوس چانگان Cs35 نیز گفته می شود.

گردگیر پلوس چانگان Cs35

قطعه ای قیفی شکل که در محل اتصال کله پلوس و پلوس چانگان سی اس35 قرار داشته و از وارد شدن گرد و خاک و آب به درون پلوس و نیز از خارج شدن روغن گریس جلوگیری می کند ، گردگیر پلوس چانگان Cs35 می باشد.

خرابی پلوس چانگان Cs35

پلوس چانگان سی اس35 نیز مانند سایر قطعات این خودرو دچار اختلال در عملکرد و خرابی می شود که شایع ترین نشانه ی خرابی این قطعه ، شنیدن صداهای ناهنجار و غیرعادی از چرخ های چانگان می باشد. اکثر دلایل خرابی پلوس چانگان Cs35 ناشی از عدم استفاده صحیح از خودرو و رانندگی کردن بد می باشد که در ادامه این دلایل را نام می بریم :

پارگی گردگیر پلوس چانگان Cs35

پاره شدن گردگیر پلوس چانگان شاسی یکی از شایع ترین علل خراب شدن پلوس می باشد. همانطور که در بالا گفته شد ، گردگیر پلوس از خارج شدن روغن گریس و از ورود آب و گرد و غبار به پلوس جلوگیری می کند ؛ در نتیجه پارگی گردگیر منجر به نشت روغن گیریس و وارد شدن آب و گرد و خاک به پلوس چانگان و در نهایت سبب خرابی آن می شود.

استفاده نادرست از ترمز چانگان Cs35

بطور کلی ترمز گرفتن های شدید و نابجا باعث آسیب دیدن بخش های مختلف خودرو و ایجاد اختلال می شود که یکی از این بخش ها ، پلوس می باشد. استفاده نادرست از ترمز چانگان شاسی به خصوص در سرعت های بالا و هنگام عبور از دست انداز ها و ترمز کردن های ناگهانی و پیاپی یکی از دلایل خرابی پلوس چانگان Cs35 است.

رانندگی کردن با دنده اشتباه

می دانیم که پلوس نیروی ایجاد شده در موتور را که در گیربکس یا همان جعبه دنده نسبت به شرایط دست خوش تغییراتی شده است را به چرخ های چانگان شاسی انتقال می دهد. درصورتی که نیروی منتقل شده به چرخ ها با وضعیت چرخ دنده های گیربکس هماهنگ نباشد ، مثلا اگر با دنده مرده رانندگی کنید ، می تواند اسیب جدی به پلوس چانگان Cs35 وارد کند.

شل بودن پیچ ها و اتصالات اجزای پلوس چانگان Cs35

همانطور که بررسی کردیم پلوس چانگان شاسی دارای قطعات متعددی است که به وسیله پیچ و مهره یا جوشکاری به آن متصل می گردند و از طرفی خود پلوس هم از یک سمت به چرخ چانگان Cs35 و از سمت دیگر به گیربکس چانگان Cs35 وصل می شود. اگر به هر دلیلی حتی یکی از این اتصالات پلوس چانگان شل شده یا کلا جدا شود ، منجر به خرابی سنگینی در پلوس و خودرو خواهد شد.

بکسل کردن وسیله های سنگین وزن

بکسل کردن ماشین و وسایل نقلیه ای که دارای وزن زیادی هستند از جمله دلایل خرابی پلوس چانگان سی اس35 است چراکه در این شرایط ، خودرو برای اینکه بتواند آن وسیله را حرکت داده و با خود حمل کند ، مجبور به زور زدن و تحمل فشار بسیار زیادی است.

روشن کردن چانگان Cs35 با هل دادن خودرو

در شرایطی که خودرو استارت نخورده و برای روشن کردن آن از هل دادن ماشین استفاده می کنید ، مثلا در شرایطی که چانگان باتری خالی کرده است ، به پلوس ماشین فشار ناهنجاری وارد شده و موجب آسیب دیدن و خرابی آن می شود.

نشانه های خرابی پلوس چانگان Cs35

  • وجود لرزش های شدید در چانگان Cs35
  • لرزش شدید اهرم تعویض دنده چانگان Cs35 به سمت عقب و جلو
  • گیر کردن فرمان چانگان Cs35 در حین چرخش به طرفین
  • شنیدن صداهای غیرطبیعی از سمت چرخ های چانگان Cs35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *