از جمله مهم ترین نکات برای نگهداری و استفاده درست و مناسب چانگان ، آشنایی با قطعات و لوازم یدکی آن می باشد. مادامی که درباره پراهمیت ترین قطعات چانگان Cs35 خود ، وظیفه این قطعات ، دلایل خرابی این قطعات و علائم خرابی آنها اطلاعات کافی داشته باشید ؛ عملکرد بسیار بهتری از خودروی خود دریافت خواهید کرد.

در همین راستا در این مقاله می خواهیم درباره مهمترین و اصلی ترین قطعه یعنی موتور چانگان Cs35 ، اجزای آن و قطعات مرتبط با موتور چانگان صحبت کنیم. جهت معرفی قطعات موتوری چانگانCs35 ، وظیفه قطعات موتوری چانگانCs35  و نشانه ها و علائم خرابی قطعات موتوری چانگانCs35 در ادامه با اسکوپارت همراه باشید.

خرید قطعات و لوازم یدکی چانگان Cs35

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35 بهمراه عکس

موتور چانگان دربردارنده مجموعه بزرگی از انواع قطعات کوچک و بزرگ می باشد که نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته و هر کدام وظیفه مخصوص خود را عهده دار است. در ادامه به بررسی و شرح مختصر مهم ترین قطعات موتوری چانگان سی اس35 می پردازیم :

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

سرسیلندر چانگان Cs35

سر سیلندر یکی از قطعات اصلی موتور چانگان Cs35 است که از جنس آهن یا چدن ساخته شده و بالای موتور چانگان بر روی بلوک سیلندر قرار می گیرد. از آنجایی که محفظه احتراق داخل سر سیلندر چانگان Cs35 جای دارد این قطعه در دما و حرارت بسیار بالا فعالیت می کند و هنگامی که این حرارت از حد مجاز عبور کند ، سرسیلندر دچار تغییر شکل و خرابی شده که در اکثر مواقع نیاز به تعویض سرسیلندر می باشد. لازم به ذکر است که سر سیلندر چانگان Cs35 یورو4 و سر سیلندر چانگان Cs35 یورو5 دارای تفاوت های مختصری هستند.

وظیفه سرسیلندر چانگان Cs35

عایق بندی سیلندر

جلوگیری از خروج گازها از سیلندر

فراهم کردن انتقال سوخت به داخل سیلندر

امکان کردن خارج کردن دود از محفظه احتراق

انواع خرابی سرسیلندر چانگان Cs35

دفرمه شدن و تغییر شکل دادن سر سیلندر

ترک خوردن سر سیلندر

کربن گرفتگی سر سیلندر

گشاد کردن گاید سوپاپ

واشر سرسیلندر چانگان Cs35

واشر سر سیلندر چانگان Cs35 یکی از ملزومات قطعات موتور چانگان است که بین سیلندر و سر سیلندر چانگان Cs35 قرار گرفته و از جنس فولاد ، مس و پنبه نسوز طراحی و ساخته می شود.

وظیفه واشر سرسیلندر چانگان Cs35

  • عایق بندی موتور چانگان Cs35
  • جلوگیری از خروج گاز و سوخت/بنزین از سیلندر
  • جلوگیری از ورود روغن و آب به داخل سیلندر

انواع واشر سرسیلندر چانگان Cs35

علائم خرابی واشر سرسیلندر چانگان Cs35

  • روشن شدن چراغ چک موتور چانگان Cs35
  • درست کار نکردن موتور چانگان Cs35
  • خراب شدن اویل پمپ/پمپ روغن چانگان Cs35
  • تغییر رنگ روغن موتور چانگان Cs35
  • جوش آوردن چانگان Cs35

دلایل خرابی واشر سرسیلندر چانگان Cs35

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

اویل پمپ/پمپ روغن چانگان Cs35

می دانیم که قطعات موتور چانگان پیوسته بایکدیگر در تماس هستند و قطعاتی در این بخش خودرو وجود دارد که مانع از ایجاد اصطکاک بین سایر قطعات موتور می شوند. یکی از مهم ترین این قطعات اویل پمپ چانگان Cs35 که با نام پمپ روغن چانگان Cs35 نیز شناخته می شود ، است. همانطور که از اسم آن برداشت می شود ، پمپ روغن/اویل چانگان با پمپاژ کردن روغن در موتور و قطعات وابسته به موتور موجب روان کردن حرکت آنها می شود. محل قرار گیری اویل پمپ خودرو معمولا داخل بلوک سیلندر است. اویل پمپ چانگان Cs35 یورو4 با اویل پمپ چانگان Cs35 یورو5 کمی متفاوت می باشد.

وظیفه پمپ روغن چانگان Cs35

روغن موجود در کارتل روغن موتور چانگان Cs35 پس از عبور از فیلتر روغن موتور چانگان Cs35 ، توسط پمپ روغن چانگان Cs35 از طریق یک مسیر مشخص که به آن مدار روغن کاری چانگان می گویند ، به سمت قطعات موتور حرکت می کند. میل لنگ چانگان Cs35 محرک پمپ روغن است.

علائم خرابی اویل پمپ چانگان Cs35

به صدا افتادن اویل پمپ چانگان Cs35

به صدا افتادن سوپاپ های چانگان Cs35

افزایش دما و بالا رفتن حرارت در موتور چانگان Cs35

کاهش یافتن فشار روغن یا روشن شدن چراغ هشدار فشار روغن چانگان Cs35

دلایل خرابی اویل پمپ چانگان Cs35

مصرف روغن موتور بی کیفیت

عدم تعویض روغن موتور کهنه

فرسودگی صافی/فیلتر روغن موتور

وجود کثیفی و یا گرفتگی در فیلتر روغن موتور

نشت آب از رادیاتور آب یا لوله های آن و بدون آب کار کردن موتور

بالا رفتن ناگهانی دما و جوش آوردن موتور

زیادی گاز دادن به خودرو در حدود محدوده قرمز رنگ آمپر گاز

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

زنجیر اویل پمپ چانگان Cs35

زنجیر اویل پمپ یا همان زنجیر پمپ روغن چانگان Cs35 یکی از لوازم موتور خودرو است که انتقال دهنده نیروی چرخشی از سر میل لنگ چانگان Cs35 به اویل پمپ چانگان Cs35 می باشد. توجه داشته باشید که زنجیر پمپ روغن چانگان Cs35 یورو4 اندکی با زنجیر پمپ روغن چانگان Cs35 یورو5 متفاوت است.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

شیر کنترل فشار روغن موتور OCV چانگان Cs35

شیر کنترل روغن موتور OCV چانگان Cs35 که روی سرسیلندر چانگان قرار می گیرد وظیفه دارد تا سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ را تنظیم کند. این قطعه موتور چانگان توسط سیستم ECM کنترل می شود. شیر کنترل روغن موتور چانگان یورو4 و شیر کنترل روغن موتور چانگان یورو5 نیز کمی متفاوتند.

علائم خرابی شیر کنترل روغن موتور OCV چانگان Cs35

افزایش دمای اگزوز چانگان Cs35

سوختن کاتالیزور چانگان Cs35

افزایش مصرف سوخت/بنزین و آلایندگی چانگان Cs35

کاهش شتاب ، توان و گشتاور چانگان Cs35

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

گیج /میله اندازه گیری سطح روغن موتور چانگان Cs35

گیج روغن موتور چانگان Cs35 که یک میله اندازه گیری سطح و میزان روغن می باشد ، در قسمت جلوی خودرو قرار دارد. شاید بنظرتان این قطعه کم اهمیت باشد ولی اینطور نبوده و بدون گیج روغن نمی توان از میزان روغن آگاه شد. واضح است که کم بودن روغن موتور آسیب های جدی ای به خودرو وارد می کند.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

کارتل روغن موتور چانگان Cs35

کارتر یا همان کارتل روغن موتور چانگان سی اس35 را می توان بزرگ ترین محفظه در موتور چانگان دانست که در زیر بدنه موتور چانگان توسط واشر به بلوک سیلندر متصل می شود. کارتل روغن موتور به محفظه روغن موتور نیز معروف است.

وظیفه کارتل روغن موتور چانگان Cs35

جمع آوری و خنک کردن روغن داغ موتور چانگان

نگه داری روغن موتور چانگان هنگام خاموش بودن خودرو

محافظت کردن از شاتون چانگان Cs35 و میل لنگ چانگان Cs35 در مقابل ضربه

جلوگیری از نفوذ آب و سایر مایعات به درون میل لنگ و شاتون چانگان Cs35

کارتل روغن گیربکس چانگان Cs35

کارتل روغن گیربکس چانگان یکی از قطعات مرتبط با موتور چانگان است که در زیر گیربکس چانگان Cs35 قرار می گیرد. توجه داشته باشید که فقط ماشین های اتوماتیک دارای کارتل گیربکس هستند. پخش روغن گیربکس چانگان Cs35 به این صورت است که 50% آن در میان اجزای گیربکس خودرو بوده و حرکت می کند و 50% باقی آن درون کارتر روغن گیربکس جمع می شود.

تعویض روغن گیربکس به این شکل انجام می شود که زیر محفظه کارتل گیربکس چانگان Cs35 یک پیچ وجود دارد که برای تخلیه کردن همان 50% روغن گیربکس موجود در کارتل تعبیه شده است. باقیمانده روغن نیز فقط توسط دستگاه مخصوص امکان پذیر است.

دلایل خرابی کارتل روغن گیربکس چانگان Cs35

از جمله دلایل خرابی کارتر روغن گیربکس چانگان Cs352 مورد هست که موجب خرابی کامل این قطعه و تعویض آن می شود :

  • شکستن کارتل روغن گیربکس چانگان Cs35به دلیل عدم وجود سینی زیر موتور و گیر کردن به دست اندازهای جاده
  • وجود نشتی و روغن ریزی از دور کارتل گیربکس چانگان Cs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

میل لنگ چانگان Cs35

میل لنگ چانگان Cs35 یکی از مهم ترین قطعات موتور است که حرکات رفت و برگشتی و خطی پیستون چانگان Cs35 وقتی به میل لنگ می رسد ، میل لنگ آن را به حرکت دورانی تبدیل می کند. در نهایت هم این نیرو و انرژی تولید شده به چرخ ها رسیده و سبب حرکت چانگان می شود. جنس میل لنگ چانگان Cs35 بطور معمول از فولاد و روکش کروم نیکل می باشد.

وظیفه میل لنگ چانگان Cs35

همانطور که اسمش مشخص است این قطعه دارای تعدادی لنگ می باشد که این لنگ ها به پیستون های چانگان Cs35 متصل بوده و حرکت های خطی پیستون ها را به حرکت و انرژی دورانی تبدیل می کند. تعداد لنگ ها برای چانگان Cs35 که دارای موتور خطی است ، مساوی با تعداد سیلندرها یعنی 4 عدد می باشد.

علائم و نشانه های خرابی میل لنگ چانگان Cs35

دلایل متعددی در خرابی میل لنگ خودرو نقش دارند و هر کدام نیز دارای علائمی هستند. اما چند مورد از علائم خرابی این قطعه بسیار مهم هستند که در صورت رویت هر کدام نیاز است که سریعا برای تعویض میل لنگ چانگان سی اس35 اقدام نمود :

  • سوختگی لنگ های متحرک و ثابت
  • وجود تاب خوردگی یا خمیدگی بیش از حد
  • بریده شدن یا شکستن میل لنگ
  • وجود ترک های عرضی روی نقاط اتکا و یا انگشتی ها
  • از بین رفتن برآمدگی های کناره لنگ ها

پولی/فولی سر میل لنگ چانگان Cs35

پولی سر میل لنگ چانگان Cs35 از جنس لاستیکی-فلزی و دایره ای شکل می باشد که بر روی قسمت دایره ای دارای شیار هایی است و تسمه ای درون این شیار ها قرار می گیرد. وظیفه فولی یا همان پولی سر میل لنگ خودرو منتقل کردن قدرت و نیرو از موتور به سایر قطعات مثل کمپرسور کولر ، واتر پمپ و … است . این کار توسط تسمه ی آن انجام پذیر می شود.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

کاسه نمد میل لنگ چانگان Cs35

هر بخشی از خودرو که سیالات و روغن در آن وجود داشته و در جریان باشد ، حتما کاسه نمد هم در آن بخش موجود است. کاسه نمد سر میل لنگ چانگان Cs35 و کاسه نمد ته میل لنگ چانگان Cs35 نیز به دلیل وجود روغن در میل لنگ ، 2 جز ضروری این قطعه هستند. وظیفه کاسه نمد میل لنگ چانگان جلوگیری از وارد شدن گرد و غبار به موتور ، جلوگیری کردن از نشت روغن و نیز کمک کردن به برگشتن روغن به درون مخزن چانگان می باشد. همچنین این قطعه در فرایند خنک کردن مایعات موجود در خودرو نقش دارد.

نشانه های خرابی کاسه نمد میل لنگ چانگان Cs35

  • نشت کردن روغن از قرقره میل لنگ چانگان Cs35
  • نشت کردن روغن بر روی موتور چانگان Cs35
  • نشت کردن روغن روی کلاچ چانگان Cs35
  • لیز شدن کلاچ چانگان Cs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

تسمه دینام چانگان Cs35

تسمه دینام چانگان سی اس35 یک قطعه لاستیکی است که انتقال دهنده انرژی و نیرو به قطعاتی مانند دینام چانگان Cs35 ، پمپ فرمان برقی چانگان Cs35 ، واتر پمپ چانگان Cs35 و … می باشد.

علائم خرابی و زمان تعویض تسمه دینام چانگان Cs35

عموما طول عمر مفید تسمه دینام چانگان Cs35 و سایر خودرو ها بین 4-3 سال ( مسافتی بین 60 هزار الی 120 هزار کیلومتر ) است ولی می بایست بطور مرتب آن را بررسی و چک کرد.

  • شنیدن صدای جیر جیر مانند از قسمت موتوری چانگان
  • درست کار نکردن کولر و تهویه چانگان
  • شل شدن تسمه دینام چانگان
  • چرب شدن تسمه دینام چانگان
  • منطبق نبودن تسمه دینام روی هرزگرد دینام چانگان
  • وجود ترک و یا پارگی در تسمه دینام چانگان
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

سفت کن تسمه دینام چانگان Cs35

تسمه سفت کن دینام چانگان Cs35 بوسیله 2 عدد پیچ از یک بخش به بدنه موتور و از بخشی دیگر بعد از جا گذاری تسمه ، به جلوی موتور چانگان وصل می شود. وظیفه سفت کن تسمه دینام چانگان Cs35 حفظ کشش تسمه در همه دور های موتور و نیز ایجاد کشش در جایی میان پولی میل لنگ چانگان Cs35 و دینام چانگان Cs35 است. لازم به ذکر است که سفت کن تسمه دینام چانگان Cs35 یورو4 دارای فرق های جزئی با سفت کن تسمه دینام چانگان Cs35 یورو5 می باشد.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

پولی/فولی هرزگرد دینام چانگان Cs35

غلتک هرزگرد یا همان پولی هرزگرد دینام چانگان Cs35 یکی دیگر از قطعات موتوری چانگان که وظیفه دارد موقعیت تسمه دینام و زنجیر تایم چانگان یورو 4 یا زنجیر تایم چانگان یورو 5 که به میل لنگ چانگان Cs35 متصل هستند را کنترل کند. همچنین فولی هرزگرد چانگان است که موجب حرکت همزمان و یکنواخت قطعات موتور چانگان می شود.

پیستون چانگان Cs35

پیستون چانگان Cs35 نیز یکی از قطعات موتور چانگان است که به شکل استوانه بوده و سطح پایینی آن باز و سطح بالایی آن بسته است. پیستون موتور چانگان با انجام حرکت رفت و برگشتی در داخل سیلندر چانگان Cs35 موجب متراکم شدن مخلوط بنزین و هوا شده و این ترکیب را برای انجام فرایند احتراق آماده سازی می کند. دمای محفظه احتراق خودرو بسیار بالا می باشد به حدی که در اثر این حرارت زیاد پیستون به دیواره ی سیلندر چسبیده و عملکرد موتور را مختل می کند. در نتیجه برای جلوگیری از این اتفاق ، باید پیستون موتور در عین سبک بودن مقاومت زیادی در برابر گرما و توان انتقال حرارت بالایی داشته باشد. کمک به خارج کردن دود حاصل از احتراق از درون سیلندر چانگان Cs35 ، یکی دیگر از کارهایست که پیستون چانگان Cs35 بر عهده دارد. توجه داشته باشید که پیستون چانگان Cs35 یورو 4 و پیستون چانگان Cs35 یورو 5 کمی باهم متفاوتند.

اجزای اصلی و ثابت پیستون چانگان Cs35

اگرچه که شکل ظاهری پیستون موتور در خودرو های مختلف بسته به مدل موتور ، سیلندر ، سوخت مصرفی و … متفاوت است ؛ ولی اجزای تشکیل دهنده آن در تمام خودرو ها از جمله چانگان Cs35 ثابت و یکسان بوده و نیز جنس پیستون از آلیاژ چدن یا آلومینیوم می باشد. در ادامه قسمت های تشکیل دهنده اصلی پیستون چانگان Cs35 را به اختصار نام می بریم :

  • تاج پیستون موتور چانگان Cs35
  • دامنه پیستون موتور چانگان Cs35
  • شیار رینگ پیستون موتور چانگان Cs35
  • سوراخ گژن پین پیستون موتور چانگان Cs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

رینگ پیستون/موتور چانگان Cs35

همانطور که در بخش اجزای پیستون خواندیم ، یکی از اجزای اصلی و ثابت این قطعه ، شیار یا شکاف رینگ است. رینگ پیستون چانگان Cs35 که با نام رینگ موتور چانگان Cs35 نیز شناخته می شود ، 4-3 عدد حلقه فلزی نازک است که درون این شیار رینگ قرار داده می شود. جنس رینگ پیستون چانگان از چدن بوده و علاوه بر مقاومت بالا در برابر گرما و حرارت ، دارای قابلیت ارتجاعی نیز می باشد.

وظیفه رینگ پیستون چانگان Cs35

  • منتقل کردن گرما و حرارت از پیستون چانگان Cs35 به سیلندر چانگان Cs35
  • روغن کاری کردن دیواره های پیستون و سیلندر چانگان Cs35 و فاصله بین آنها
  • عایق بندی کردن محفظه احتراق چانگان Cs35 و جلوگیری کردن از نشت گاز به بیرون محفظه
  • جلوگیری از وارد شدن مایع خنک کننده و آب و روغن به درون محفظه احتراق چانگان Cs35
  • کنترل کردن میزان روغن جداره سیلندر و شاتون چانگان Cs35
  • کاهش دادن اصطکاک بین پیستون و سیلندر یا دیواره بوش چانگان Cs35

پین پیستون/گژن پین چانگان Cs35

گژن پین چانگان Cs35 یا همان پین پیستون چانگان Cs35 در واقع یک میله استوانه ای شکل و تو خالی است که رابط میان پیستون چانگان Cs35 و شاتون چانگان Cs35 می باشد. جنس گژن پین چانگان از فولاد است. در بالا متوجه شدیم که یکی از بخش های اصلی و ثابت پیستون چانگان Cs35 ، سوراخ گژن پین است و همانطور که از اسمش پیداست این سوراخ در پیستون محل قرار گیری گژن پین یا همان پین پیستون چانگان Cs35 می باشد.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

سوپاپ دود و هوا چانگان Cs35

سوپاپ دود و هوا چانگان Cs35 در واقع دریچه هایی هستند که روی سرسیلندر چانگان Cs35 قرار گرفته و ورود هوا و خروج دود از محفظه احتراق را کنترل می کنند. به سوپاپ هوا ، سوپاپ ورودی یا سوپاپ تنفس چانگان Cs35 و به سوپاپ دود ، سوپاپ خروجی یا سوپاپ تخلیه چانگان Cs35 نیز گفته می شود. توجه داشته باشید که سوپاپ هوا و سوپاپ دود همزمان با هم کار نمی کنند.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

میل سوپاپ/بادامک هوا چانگان Cs35

همانطور که در بالا اشاره کردیم سوپاپ هوا و سوپاپ دود چانگان Cs35 در یک زمان و به موازات هم کار نمی کنند ؛ بلکه در زمان های مشخص ابتدا سوپاپ هوا برای وارد کردن مخلوط سوخت بنزین و هوا باز شده و ترکیب به محفظه احتراق وارد می شود تا فرایند احتراق صورت گیرد و سپس سوپاپ هوا بسته می شود. کنترل زمان باز و بسته شدن و مدت بسته ماندن سوپاپ هوا چانگان Cs35 وظیفه ی میل سوپاپ هوا یا همان میل بادامک هوا چانگان Cs35 می باشد. خوب است بدانید که میل بادامک هوا چانگان Cs35 یورو4 با میل بادامک هوا چانگان Cs35 یورو5 کمی متفاوت است.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

میل سوپاپ/بادامک دود چانگان Cs35

بعد از اتمام کار سوپاپ هوا و انجام فرایند احتراق ، سوپاپ دود جهت خارج کردن دود و گاز حاصل از احتراق باز شده و بعد از تخلیه دود ، سوپاپ دود بسته می شود. مشابه مورد قبلی ، کنترل زمان باز و بسته شدن و نیز مدت زمان بسته ماندن سوپاپ دود چانگان Cs35 وظیفه میل سوپاپ دود یا همان میل بادامک دود چانگان Cs35 است. مانند مورد قبل ، میل بادامک دود چانگان Cs35 یورو4 نیز با میل بادامک دود چانگان Cs35 یورو5 کمی تفاوت دارد.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

درب سوپاپ چانگان Cs35

درب سوپاپ چانگان Cs35 در حقیقت یک حفاظ و پوشش است که روی سرسیلندر چانگان قرار داده می شود. وظیفه درب سوپاپ چانگان Cs35 حفاظت از سرسیلندر چانگان Cs35 و اجزای آن شامل سوپاپ/بادامک دود و هوا ، میل سوپاپ/میل بادامک هوا و دود و … در برابر هرگونه آلودگی و گرد و غبار است. در نتیجه درب سوپاپ ؛ روغن کاری پیوسته و مرتب این قطعات محافظت شده را نیز مقدور می سازد.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

واشر درب سوپاپ چانگان Cs35

تا اینجا فهمیدیم که بادامک ها ، میل بادامک ها و باقی قطعات سرسیلندر چانگان Cs35 بطور پیوسته در حال روغن کاری شدن هستند ، اما درب سوپاپ به تنهایی قادر به چفت کردن این بخش نیست. در نتیجه برای جلوگیری از نشت کردن روغن به بیرون ، از یک واشر استفاده می شود تا تمام فضای خالی بین سرسیلندر چانگان و درب سوپاپ چانگان را پوشانده و اصطلاحا آببندی کند. این واشر را با نام واشر درب سوپاپ چانگان Cs35 می شناسیم. در نتیجه نشت روغن در این قسمت نشان دهنده خرابی واشر درب سوپاپ است که این خرابی ممکن است ناشی از دلایلی مانند فرسودگی و پارگی واشر و … باشد. واشر درب سوپاپ چانگان Cs35 یورو4 متمایز از واشر درب سوپاپ چانگان Cs35 یورو5 است.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

کاسه نمد/لاستیک ساق سوپاپ چانگان Cs35

در بخش های بالاتر گفتیم که هر قسمتی که سیالات از جمله روغن وجود داشته باشد ، وجود کاسه نمد هم ضروری است و نیز دانستیم که در ازجزای سرسیلندر چانگان Cs35 از جمله سوپاپ ها روغن در جریان است. ولی این روغن که برای خنک شدن اجزا و روان کار کردن آنها می باشد به هیچ وجه نباید وارد محفظه احتراق شود ، زیرا در این صورت چانگان به روغن سوزی می افتد. قطعه ای که این بخش از موتور چانگان Cs35 را آب بندی کرده و مانع از نشت روغن به محفظه احتراق چانگان می شود را کاسه نمد ساق سوپاپ چانگان Cs35 یا لاستیک ساق سوپاپ چانگان Cs35 می نامند.

گاید/گیت/راهنما سوپاپ چانگان Cs35

گاید سوپاپ چانگان Cs35 یا همان راهنمای سوپاپ چانگان Cs35 یکی دیگر از اجزای سوپاپ است که وظیفه آن کنترل کردن حرکات سوپاپ چانگان Cs35 می باشد. سوپاپ خودرو به دلیل حرکات رفت و برگشتی که جهت باز و بسته شدن انجام می دهد ، احتمال برخورد آن با سایر قطعات بسیار بالاست. گاید سوپاپ که با نام گیت سوپاپ چانگان Cs35 هم آن را می شناسیم ، حرکات سوپاپ را کنترل و هدایت کرده و از برخورد آن به قطعات دیگر جلوگیری می کند.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

دنده سر میل سوپاپ/بادامک هوا VVT و دود چانگان Cs35

تا به اینجا یافتیم که میل سوپاپ ها یا همان میل بادامک های چانگان سی اس35 زمان باز و بسته شدن و نیز مدت بسته ماندن سوپاپ ها را مدیریت می کنند. اما این قضیه به این سادگی نبوده و خود میل سوپاپ چانگان نیز نیاز به کنترل دارد که این کار وظیفه دنده میل سوپاپ چانگان Cs35 می باشد. در واقع دنده میل بادامک هوا تعیین می کند که بادامک هوا چانگان چه مدت باز یا بسته بماند و دنده میل سوپاپ دود هم مدت باز و بسته ماندن سوپاپ دود را مشخص می کند. همچنین دنده میل سوپاپ هوا چانگان Cs35 یورو 4 با دنده میل سوپاپ هوا چانگان Cs35 یورو 5 و دنده سر میل سوپاپ دود چانگان Cs35 یورو 4 با دنده سر میل سوپاپ دود چانگان Cs35 یورو 5 متفاوت هستند.

زنجیر تایم چانگان Cs35

چانگان Cs35 برخلاف سایر خودروها که دارای تسمه تایم دارند ، دارای زنجیر تایم می باشد که زنجیر تایم چانگان Cs35 یورو4 و زنجیر تایم چانگان Cs35 یورو5 متفاوت از یکدیگر هستند. وظیفه زنجیر تایم چانگان سی اس35 بدین صورت می باشد که می بایست میل سوپاپ چانگان Cs35 و میل لنگ چانگان Cs35 را با هم هماهنگ کند. زنجیر تایم به دلیل اینکه از جنس فلز و آهن ساخته شده است ، طول عمر بیشتری نسبت که تسمه تایم های لاستیکی دارد. خرابی زنجیر تایم چانگان Cs35 از صدای ناهنجاری که تولید می کند قابل تشخیص است.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35

همانگونه که از اسم این قطعه مشخص است وظیفه سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35 این است که زنجیر تایم را سر جای مشخص خود ، به حد کافی سفت کرده و محکم نگه دارد. زنجیر تایم سفت کن چانگان Cs35 که بوسیله ی فنر و فشار روغن موتور چانگان کار می کند ، مانع از ساییدگی و اصطکاک زنجیر تایم و چرخ دنده ها نیز می شود. از آنجایی که زنجیر تایم یورو4 و یورو5 یکی نیستند ، پس سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35 یورو4 نیز با سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35 یورو5 متفاوت می باشد.

راهنمای سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35

راهنمای سفت کن زنجیر تایم خودرو نیز یکی دیگر از اجزای زنجیر تایم است که به عملکرد درست این قطعه کمک می کند. راهنمای سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35 یورو 4 و راهنمای سفت کن زنجیر تایم چانگان Cs35 یورو 5 هم بصورت جداگانه و تکی و هم در کیت زنجیر تایم چانگان یورو 4 و کیت زنجیر تایم چانگان یورو 5 در فروشگاه اسکوپارت موجود هستند.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

شاتون چانگان Cs35

شاتون چانگان Cs35 در حقیقت واصل میل لنگ چانگان Cs35 و پیستون چانگان Cs35 می باشد. عموما در خودروهای درون سوز شاتون از جنس فولاد ساخته می شود تا بتواند ضربات و قدرت ناشی از فرایند احتراق را تحمل کند. شاتون چانگان نیروی وارد شده به پیستون را به میل لنگ انتقال می دهد. از نشانه های خرابی شاتون چانگان Cs35 می توان به مواردی مانند شنیدن صداهای غیر طبیعی از موتور چانگان مثل تق تق و نشت روغن از داخل موتور آن اشاره کرد. احتمالا بارها اصطلاح “شاتون زدن” را شنیده باشید که به معنای خرابی اصاصی شاتون به حدی است که دیگر امکان تعمیر شاتون وجود نداشته و حتما نیاز به تعویض شاتون می باشد. از دلایل خرابی شاتون چانگان نیز می توان وقوع تصادفات خیلی شدید ، تنظیم نبودن شاتون ، معکوس کردن دنده در سرعت بالا ، وارد شدن ضربات بسیار شدید به پیستون چانگان ، بی کیفیت بودن جنس شاتون که منجر به خرابی و شکستگی سریع آن می شود و … را نام برد.

شمع موتور چانگان Cs35

شمع موتور چانگان Cs35 یکی از ضروری ترین قطعات موتور چانگان می باشد که وظیفه ایجاد جرقه برای انجام فرایند احتراق را بر عهده دارد. برای آشنایی بیشتر و بهتر با شمع این خودرو به مقاله ی “طرز کار شمع چانگان Cs35” مراجعه فرمایید.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

کاسه نمد/اورینگ شمع موتور چانگان Cs35

اورینگ شمع موتور چانگان Cs35 نیز یکی از قطعات موتور چانگان و اجزای شمع موتور می باشد که در واقع یک واشر برای آب بندی است.

دسته موتور چانگان Cs35

موتور چانگان بصورت پیوسته در نوسان بوده و دارای ارتعاشات بالایی می باشد که نیاز دارد به نحوی این نوسانات و ارتعاشات خنثی شود. رفع این نیاز موتور خودرو یعنی کم کردن نوسانات و دفع ارتعاشات توسط دسته موتور های چانگان صورت می گیرد. همچنین دسته موتور چانگان وظیفه حفظ تعادل موتور را داشته و نیز همانند یک تکیه گاه برای موتور چانگان عمل می کند. چانگان سی اس35 دارای 3 دسته موتور با نام های دسته موتور بالا راست چانگان Cs35 ، دسته موتور بالا چپ چانگان Cs35 و دسته موتور شاتونی/عقب چانگان Cs35 می باشد. توجه داشته باشید که دسته موتور بالا راست چانگان یورو4 و دسته موتور بالا راست یورو5 با یکدیگر متفاوتند.

وظیفه دسته موتور چانگان Cs35

  • تحمل کردن وزن موتور چانگان Cs35
  • جذب و دفع کردن ارتعاشات ناشی از فرایند احتراق در موتور چانگان Cs35
  • حفظ تعادل موتور و محکم و ثابت نگه داشتن تا حد ممکن
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

یاتاقان چانگان Cs35

در بالا فهمیدیم که شاتون قطعه ای برای اتصال پیستون به میل لنگ می باشد. اکنون می خواهیم بدانیم شاتون چانگان چگونه به میل لنگ چانگان وصل می شود. 2 نوع یاتاقان در خودرو وجود دارد که آنها را با نام های یاتاقان ثابت و یاتاقان متحرک می شناسیم. یاتاقان ثابت و متحرک چانگان Cs35 علاوه بر تنظیم لقی یا همان خلاصی و کنترل شاتون و میل لنگ ، حرکت کردن نرم و روان این 2 قطعه را نیز امکان می سازد. یاتاقان متحرک چانگان Cs35 وصل کننده میل لنگ به شاتون چانگان Cs35 بوده و نسبت لقی/خلاصی شاتون به میل لنگ را تنظیم می کند. یاتاقان ثابت چانگان Cs35 نیز میل لنگ را به بلوک سرسیلندر چانگان Cs35 وصل کرده و نسبت لقی عمودی میل لنگ به بدنه را تنظیم می کند.

یاتاقان زدن در چانگان Cs35

بعد از روشن شدن موتور چانگان ، مقدار مشخصی روغن فضای بین یاتاقان چانگان و میل لنگ چانگان را پر کرده و مانع از اصطکاک این دو قطعه می شود. در نتیجه میل لنگ به راحتی حرکت دورانی خود را انجام می دهد. هر چیزی که سبب اختلال در این روند شود به طرزی که فاصله یاتاقان و میل لنگ بیش از حد شده یا به یکدیگر بچسبند و روغن مدنظر دیگر نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد. در نهایت موتور قادر به ادامه فعالیت خود نبوده و اصطلاحا گفته می شود که ماشین یاتاقان زده است.

دلایل یاتاقان زدن چانگان Cs35

  • مصرف روغن موتور بی کیفیت و نامرغوب
  • کثیفی بیش از حد فیلتر روغن موتور
  • کهنه و قدیمی بودن زیادی روغن موتور
  • خرابی اویل پمپ یا همان پمپ روغن
  • قلی و عدم ثبات شاتون
  • نرسیدن آب به موتور و جوش آوردن موتور
  • رانندگی به سرعت زیاد با دور موتور بیش از حد مجاز
  • خوردگی یاتاقان ها
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

بغل یاتاقان چانگان Cs35

همانطور که در بالا گفته شد یاتاقان ثابت چانگان Cs35 لقی یا خلاصی عمودی میل لنگ خودرو را تنظیم می کند ؛ اما لقی افقی چه می شود؟ تنظیم لقی/خلاصی افقی میل لنگ وظیفه ایست که بر عهده بغل یاتاقان چانگان Cs35 می باشد. مهم ترین نشانه خرابی بغل یاتاقانی چانگان Cs35 ، به گوش رسیدن صدای خفیف تقه از موتور چانگان هنگام فشردن و یا رها نمودن کلاچ چانگان است. همچنین مهم ترین دلیل خرابی این قطعه را می توان ساییدگی و نازک شدن آن دانست که این ساییده شدن و فرسودگی بغل یاتاقان چانگان Cs35 ناشی از اصطکاک دائمی و پیوسته با میل لنگ می باشد.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

کوئل/کویل چانگان Cs35

کویل چانگان Cs35 یکی از قطعات برقی موتور چانگان است که به آن سیستم جرقه نیز می گویند. کوئل چانگان Cs35 جریان برق را که توسط دینام چانگان Cs35 و باتری چانگان Cs35 تولید شده است را گرفته و ولتاژ آن را تا حد نیاز بالا می برد. سپس برق ولتاژ بالا را به شمع موتور فرستاده و فرایند جرقه زدن شمع و احتراق صورت می گیرد.

علائم خرابی کوئل چانگان Cs35

  • اختلال در سیستم استارت چانگان Cs35
  • استارت نخوردن چانگان Cs35
  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت چانگان Cs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

مخزن آرامش/رزوناتور چانگان Cs35

مخزن آرامش چانگان Cs35 که شاید آن را با نام رزوناتور هواکش چانگان Cs35 بشناسید ، یکی از قطعات موتور و اجزای تامین کننده هوای مورد نیاز در موتور است. وظیفه اصلی رزوناتور هواکش چانگان جذب کردن رطوبت موجود در هوا به خود می باشد. در صورت خرابی این قطعه ، دیگر هوای ورودی شرایط لازم برای انجام فرایند احتراق را ندارد.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

پولی هرزگرد با براکت چانگان Cs35

پولی هرزگرد با براکت چانگان Cs35 نیز از قطعات مهم و ضروری موتوری چانگان است که با اسامی فولی هرزگرد با براکت چانگان Cs35 و غلتک هرزگرد با براکت چانگان Cs35 هم شناخته می شود. وظیفه این قطعه تنظیم و کنترل موقعیت تسمه دینام و زنجیر تایم که به میل لنگ چانگان Cs35 متصل هستند ، می باشد. پولی هرزگرد چانگان Cs35 حرکت همزمان و یکنواخت قطعات موتور را نیز ممکن می سازد.

استکان تایپیت هیدرولیکی چانگان Cs35

استکان تایپیت هیدرولیکی چانگان Cs35 قطعه ای می باشد که در عین کوچک بودن از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. استکان تایپیت هیدرولیکی چانگان سی اس35 که درون سر سیلندر چانگان Cs35 قرار می گیرد ، به علت مصرف روغن موتور بی کیفیت و نامرغوب دچار آسیب مب شود. وظیفه تایپیت هیدرولیک چانگان Cs35 تنظیم و مدیریت فاصله ی موجود بین سوپاپ یا بادامک چانگان Cs35 و میل سوپاپ یا میل بادامک چانگان Cs35 است که توسط فشار روغن موتور که از اویل پمپ خارج می شود ، شروع به کار می کند.

معرفی قطعات موتوری چانگانCs35
معرفی قطعات موتوری چانگانCs35

رام/اکسل جلو چانگان Cs35

قطعه ای که ارتباط بدنه چانگان Cs35 را با چرخ های این خودرو برقرار می کند ، اکسل نام دارد. عموما خودرو های سواری از جمله چانگان سی اس35 دارای 2 اکسل در عقب و جلو خودرو هستند که اکسل عقب چانگان Cs35 فاصله عرضی چرخ های چپ و راست عقب چانگان Cs35 را پوشش داده و جز قطعات تعلیق ماشین می باشد. اکسل جلو چانگان Cs35 نیز در عرض بین چرخ راست تا چپ جلو چانگان Cs35 نصب شده و جای می گیرد. اکسل جلو را با نام رام چانگان Cs35 نیز می شناسیم. اختلالاتی همچون لرزیدن فرمان ، میزان نبودن فرمان و ایجاد سر و صداهای ناهنجار از جلوبندی از نشانه های خرابی رام چانگان سی اس 35 هستند.

وظایف اکسل جلو چانگان Cs35

  • نگهداری و مانع شدن از صدمه دیدن جلوبندی چانگان Cs35
  • جلوگیری کردن از ایجاد ترک و شکستگی در کارتل و گیربکس چانگان Cs35
  • سفت و محکم نگه داشتن شاسی چانگان Cs35
  • کاهش دور خودرو
  • آزادی حرکت چانگان Cs35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *