وظیفه انواع شمع موتور کوپا ریگان

همانطور که در مقاله طرز کار شمع موتور چانگان سی اس 35 گفته بودیم ، وظیفه ی شمع ماشین ایجاد جرقه در محفظه احتراق می باشد. خودرو کوپا زوتی نیز همانند چانگان با بنزین کار می کند پس در نتیجه برای حرکت نیاز به شکل گیری احتراق دارد. شمع کوپا با استفاده از انرژی الکتریکی بالا با ولتاژ بین 100000-20000 جرقه زده و سبب به انجام رسیدن احتراق و در نهایت هم حرکت خودرو می شود.

خرید قطعات و لوازم یدکی ریگان کوپا

انواع شمع موتور کوپا

انواع شمع موتور از لحاظ کد حرارتی

کد حرارتی شمع ، عددی است که توسط سازنده روی بدنه شمع درج می شود. این عدد کد حرارتی که محدوده حرارتی شمع کوپا را مشخص می کند ، در واقع نشان دهنده میزان تبادل گرما شمع موتور کوپا با سرسیلندر کوپا می باشد. در نتیجه انواع شمع موتور از لحاظ کد حرارتی در 2 نوع شمع موتور گرم و شمع موتور سرد دسته بندی می شود.

 

شمع موتور گرم چیست ؟


اگر دمای داخلی شمع بالا تر از دمای سر سیلندر باشد یعنی شمع موتور حرارت کمتری را به سرسیلندر منتقل کند ؛ در نتیجه این شمع از نوع شمه موتور گرم است. یکی از مزایای استفاده از شمع گرم این است که به نسبت شمع سرد ، الکترود های شمع دوده کمتری به خود می گیرند.

 

شمع موتور سرد چیست ؟


زمانی که شمع موتور حرارت بیشتری را به سرسیلندر انتقال می دهد ، این شمع از نوع شمع سرد می شود. گرما و حرارتی که به سر سیلندر می رسد توسط سیستم خنک کننده موتور خودرو ، خنک می شود. از مزایای استفاده از شمع سرد این است که احتراق زود هنگام به مراتب کمتر رخ می دهد. احتراق زود هنگام با نام پدیده ناک شناخته می شود.

انواع شمع موتور ریگان کوپا زوتی

در ماشین کوپا ریگان از 2 نوع شمع موتور استفاده می شود که شمع موتور تورچ ایریدیوم و شمع موتور بوش پلاتینیوم هستند. شمع ایریدیوم و شمع پلاتینیوم ، 2 نوع از شمع های سوزنی می باشند. شمع موتور سوزنی پلاتینیوم و ایریدیوم دارای 1 الکترود نازک و باریک است که موجب افزایش قدرت اشتعال شده و جرقه احتراق بهتری صورت می گیرد. به دلیل نوک تیز بودن این 2 نوع شمع سوزنی ، جرقه ای که ایجاد می کنند نسبت که شمع موتور معمولی بسیار قوی تر و دقیق تر است و شعله ی حاصل از جرقه ی شمع به طور کامل داخل سرسیلندر می سوزد. در نتیجه ی این فرایند دقیق و قوی ، ماشین کوپا شتاب بیشتری گرفته و مصرف سوخت بنزین کاهش می یابد. از دیگر مزایای استفاده از شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم می توان به کاهش لرزش و صدای موتور کوپا اشاره کرد که باعث کار کردن نرم ، روان و بهتر موتور و افزایش عمر مفید قطعات کوپا می شود. طول عمر مفید این 2 شمع سوزنی 5 برابر سایر شمع های معمولی است.

شمع موتور سوزنی پلاتینیوم بوش کوپا

آلیاژ این شمع سوزنی از جنس پلاتینیوم است که میزان مقاومت در برابر گرما آن بسیار بالا می باشد. این فلز کمترین واکنش پذیری را در میان تمام فلزات داراست. شمع سوزنی پلاتینیوم بوش کوپا به سبب همین مقاومت در برابر خوردگی ، قادر است تا در دمای بسایر بالا نیز ویژگی های خود را حفظ کند.

شمع موتور سوزنی ایریدیوم تورچ کوپا

شمع موتور سوزنی ایریدیوم تورچ کوپا نسبت به شمع های معمولی و حتی شمع سوزنی پلاتینیوم ، الکترود نازک تری دارد که دلیل قدرت اشتعال بیشتر آن می شود. شمع سوزنی ایریدیوم همچنین از رسوب کربن جلوگیری می کند.

نشانه های خرابی شمع ریگان کوپا زوتی

  • افزایش مصرف سوخت خودرو کوپا
  • کاهش سرعت خودرو کوپا
  • استارت نخوردن خودرو کوپا
  • درجا زدن موتور و لرزش خودرو کوپا

دیدگاهتان را بنویسید