در مقالات پیش از این درباره بسیاری از لوازم و قطعات چانگان سی اس35 از جمله مهم ترین قطعات موتور چانگان Cs35 ، قطعات هدایت و فرمان چانگان Cs35 ، سپر چانگان Cs35 و … صحبت کردیم ، میزان اهمیت و دلیل اهمیت هر قطعه را در خودرو مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله هم به بررسی و معرفی چراغ چانگان Cs35 و انواع چراغ های چانگان سی اس35 پرداخته و با این بخش از خودرو اشنا می شویم.

چراغ جلو چانگان Cs35

وقتی صحبت از چراغ ماشین می شود احتمالا اولین موردی که به فکرمان می رسد چراغ های جلو است. چراغ های جلو چانگان همانطور که می دانید جهت روشن کردن فضای جلو و روبروی خودرو و افزایش دادن میزان دید راننده در مسیر و جاده ها در زمان تاریک بودن هوا تعبیه شده اند. چانگان هم دقیقا مانند تمام سایر خودروها در قسمت جلویی دارای چندین چراغ است اما چراغ جلو راست چانگان Cs35 و چراغ جلو چپ چانگان Cs35 که در فروشگاه اسکوپارت اینگونه نامگذاری شده اند ، 2 چراغ اصلی و مهم در سیستم روشنایی چانگان هستند. چراغ های جلو چانگان سی اس35 جزء قطعات ایمنی ماشین بشمار می روند زیرا بطور مستقیم با امنیت و سلامت راننده و سایر سرنشینان در ارتباط است. هر چراغ جلو دارای 2 حالت در پخش نور می باشد که اصطلاحا به آنها نور بالا و نور پایین گفته می شود. نور پایین چراغ جلو چانگان Cs35 در واقع همان حالت عادی چراغ است که بدون ایجاد اختلال در دید سایر خودروها و رانندگانشان محیط را روشن می کند. در مقابل نور پایین ، نور بالا چراغ جلو چانگان Cs35 فضای گسترده تری را روشن کرده ولی دید رانندگان دیگر را با مشکل مواجه می کند ؛ بنابراین نور بالا فقط در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی چراغ چانگان Cs35

اجزای چراغ بزرگ جلو چانگان Cs35

چراغ بزرگ جلو چانگان Cs35 در واقع همان چراغ جلو که در بالا معرفی کردیم می باشد که از 2 جزء اصلی تشکیل شده است :

کاسه چراغ جلو چانگان Cs35

کاسه چراغ جلو چانگان سی اس35 قسمتی از این قطعه است که به شکل کروی بوده و و تمام سطح آن با جیوه پوشانده شده است. عموما خود چراغ یا همان لامپ نیز درست در وسط و مرکز این کاسه قرار داده شده و توسط یک فنر یا یک حلقه ی نگهدارنده ی پلاستیکی سرجای خود محکم می شود. علت وجود جیوه بر روی سطح کاسه چرغ جلو چانگان Cs35 هم منعکس کردن بهتر و قوی تر نور لامپ می باشد.

عدسی چراغ جلو چانگان Cs35

عدسی چراغ جلو چانگان سی اس35 که به آن بلوری چراغ جلو هم گفته می شود ، بخشی از چراغ است که بر روی کاسه چراغ جلو قرار داده می شود و وظیفه ی آن جلوگیری کردن از ورود آب ، گرد و غبار و … به داخل کاسه چراغ جلو چانگان Cs35 است.

خرابی چراغ جلو چانگان سی اس35

خراب و معیوب شدن چراغ جلو چانگان Cs35 هم مانند خرابی سایر قطعات امری طبیعی می باشد که اجتناب ناپذیر است. دلایل متعددی وجود دارد که موجب خرابی چراغ جلو چانگان سی اس35 می شود. برای مثال ممکن است در تصادف ضربه دیده و بشکند ، محفظه لامپ ترک خورده و نفوذ رطوبت به آن سبب سوختن لامپ شود و یا در اثر سرما و گرمای شدید و شرایط جوی نامناسب دچار آسیب شود.

معرفی چراغ چانگان Cs35

دیلایت سپر جلو چانگان Cs35

چراغ بعدی که برای ماشین چانگان سی اس35 تعبیه شده است ، دی لایت چانگان Cs35 می باشد. این چراغ که روی سمت چپ و راست سپر جلو چانگان نصب شده و آن را با نام های دی لایت جلو راست چانگان Cs35 و دی لایت جلو چپ چانگان Cs35 می شناسیم ، یک تفاوت عمده با چراغ های جلو چانگان سی اس35 که در بالا بررسی کردیم ، می باشد. همانطور که گفته شد وظیفه ی اصلی چراغ جلو ، روشن کردن محیط جلوی خودرو است و دید راننده ماشین را بیشتر می کند در حالیکه دی لایت ها وظیفه ی بهتر دیده شدن ماشین مخصوصا در هوای مه آلود و ابری را بر عهده دارند.

دیلایت جلو چانگان Cs35 چیست ؟

برای شناخت بهتر دیلایت خودرو و درک بهتر وظیفه ی آن بهتر است ابتدا با معنای لغوی این قطعه آشنا شویم. دیلایت در واقع از کلمه ی انگلیسی DayLight به معنی چراغ روز آمده است و برعکس سایر چراغ های چانگان سی اس35 که اصولا در تاریکی و شب ها بکار می آیند ، چراغ روز چانگان Cs35 یا همان دی لایت چانگان Cs35 در طول روز و روشنایی آن کارایی دارد. حتما بارها برایتان پیش آمده است که در فصل سرما وقتی در طول روز از خانه خارج می شوید با اینکه هوا روشن است اما به دلیل ابری بودن آسمان و یا وجود مه در هوا ، میزان دید خیلی خوب و کافی ای نداشته باشید. در این شرایط چه در حال رانندگی باشید و چه یک عابر پیاده ، ممکن است سایر عابرین و حتی دیگر خودروها و موتور سواران را به درستی نبینید و این موضوع در طول زمان باعث وقوع بسیاری از تصادفات شده است ؛ به همین دلیل هم دی لایت ها به وجود آمدند. چراغ دی لایت سپر جلو چانگان Cs35 با روشن شدن موتور خودرو ، فعال گشته و روشن می شود و با نور زنون که از خود ساطع می کند ، موجب دیده شدن واضح تر و بهتر خودرو توسط دیگر رانندگان و نیز عابران می شود.

چراغ مه شکن سپر جلو چانگان Cs35

چراغ مه شکن سپر جلو چانگان سی اس35 که آن را با نام پروژکتور سپر جلو چانگان سی اس35 هم می شناسیم ، سومین چراغ تعبیه شده در این خودرو است که مورد بررسی قرار می دهیم. پروژکتور های جلو همانند دیلایت های جلو در طرفین راست و چپ سپر جلو قرار داشته و درون قاب پروژکتور دقیقا پایین دی لایت نصب می شوند. چراغ مه شکن سپر جلو راست چانگان Cs35 و چراغ مه شکن سپر جلو چپ چانگان Cs35 همانطور که از اسمشان مشخص است وظیفه ی شکستن مه و عبور دادن نور از میان آن را بر عهده دارند. در حقیقت در هوای مه آلود و زمان بارش برف و باران شدید که میزان دید راننده کاهش پیدا کرده و حتی نور بالا و نور پایین چراغ های بزرگ جلو چانگان هم تاثیر مثبت چندانی ندارند ، پروژکتور جلو چانگان سی اس35 یا همان چراغ مه شکن جلو به کمک راننده آمده و با قدرت نفوذ زیاد خود که نور آن حتی در برخورد با دانه های برف هم انعکاس پیدا نمی کند ، مسیر را روشن کرده و میزان وضوح دید راننده را تا حد بسیار زیادی بالا می برد.

معرفی چراغ چانگان Cs35
معرفی چراغ چانگان Cs35

چراغ مه شکن سپر عقب چانگان Cs35

سپر عقب چانگان سی اس35 نیز همانند سپر جلو چانگان سی اس35 در دو سمت چپ و راست دارای چراغ مه شکن یا همان پروژکتور می باشد که در فروشگاه اسکوپارت آنها را با نام های چراغ مه شکن سپر عقب راست چانگان Cs35 و چراغ مه شکن سپر عقب چپ چانگان Cs35 جداسازی کرده ایم. اگرچه این چراغ ها دارای نام مشابه بوده و سازوکار مشابهی نیز دارند ولی دارای 2 تفاوت عمده نیز هستند.

فرق چراغ مه شکن سپر عقب و سپر جلو چانگان Cs35

همانطوریکه در بالا اشاره کردیم پروژکتور سپر جلو چانگان Cs35 و پروژکتور سپر عقب چانگان Cs35 دارای 2 تفاوت و فرق عمده می باشند که در ادامه هر دو را بررسی می کنیم :

1. بطور کلی طبق استاندارد های موجود در خودروسازی و مسائل امنیتی خودرو ، الزامیست که پروژکتور سپر جلو به رنگ سفید بوده دارای نور سفید باشد و پروژکتور سپر عقب به رنگ قرمز و دارای نور قرمز طراحی و تولید شود.

2. تفاوت دوم میان مه شکن عقب چانگان Cs35 و مه شکن جلو چانگان Cs35 در وظیفه ای که این 2 قطعه بر عهده دارند مشخص می شود. وظیفه ی پروژکتور جلو چانگان همانطور که گفتیم روشن کردن راه و مسیر و بالا بردن میزان وضوح دید راننده در هوای ابری و مه آلود است که موجب کاهش دید می شود. پروژکتور عقب چانگان اما وظیفه ای همانند دیلایت سپر جلو چانگان سی اس35 دارد. در معرفی دی لایت چانگان Cs35 گفتیم که این چراغ وظیفه دارد در روشنایی روز ، هنگام بارش برف و باران شدید و مه غلیظ ، میزان دیده شدن خودرو توسط رانندگان جلویی و نیز عابران پیاده را بالا ببرد ولی تاثیری در میزان دید راننده ندارد. چراغ مه شکن سپر عقب چانگان Cs35 نیز دقیقا همین وظیفه را بر عهده داشته و سبب بهتر دیده شدن خودرو در شرایط مه غلیظ ، بارندگی و برف شدید و نیز تاریکی مطلق توسط عابرین پیاده و همچنین رانندگان پشت سر می شود.

چراغ خطر چانگان Cs35

یکی از مهم ترین انواع چراغ های موجود در چانگان سی اس35 ، چراغ خطر می باشد که تاثیر بسیار زیادی در امنیت راننده و سرنشینان و البته امنیت سایر خودروها دارد. چانگان سی اس35 دارای 4 چراغ خطر می باشد و 2 تا از آنها که کوچک تر از 2 تای دیگر نیز هستند بر روی طرفین درب صندوق عقب چانگان Cs35 و 2تای بزرگ تر بر روی طرفین گلگیر عقب چانگان Cs35 نصب شده و قرار می گیرند.

چراغ خطر روی درب صندوق عقب چانگان Cs35

چراغ خطر صندوق عقب راست چانگان Cs35 و چراغ خطر صندوق عقب چپ چانگان Cs35 که چراغ خطر کوچک چانگان سی اس35 هستند ، به همین صورت که در نام آنها مشخص است در سمت چپ و سمت راست درب صندوق عقب قرار دارند. از این جهت به آنها چراغ خطر گفته می شود که در واقع چراغ دنده عقب رفتن چانگان درون آنها بوده و هنگامی که از دنده عقب ماشین استفاده می کنید چراغ های خطر روی درب صندوق عقب فعال شده و نور قرمز رنگی از خود ساطع می کنند.

معرفی چراغ چانگان Cs35
معرفی چراغ چانگان Cs35

چراغ خطر روی گلگیر عقب چانگان Cs35

چراغ خطر گلگیر عقب راست چانگان Cs35 و چراغ خطر گلگیر عقب چپ چانگان Cs35 هم که گفتیم 2 چراغ خطر بزرگ تر هستند و روی گلگیر های راست و چپ عقب چانگان قرار داده می شوند. چراغ خطر گلگیر عقب شامل چراغ های راهنما و چراغ استپ ترمز بوده و رانندگان پشت سری را از تغییر مسیر و یا کاهش سرعت و ترمز گرفتن ما با خبر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید